Etický kodex
Dokument ke stažení ZDE
Preambule
Smyslem tohoto etického kodexu je vymezení souboru pravidel, kterými jsou povinni se řídit všichni zaměstnanci Pedagogicko - psychologické poradny, Bruntál, p.o. (dále jen "poradny"). Tato pravidla vycházejí z platných právních předpisů.
Tento etický kodex zaručuje respektování práv klientů školského poradenského zařízení zejména ve vztahu k těmto právům:
-
právo klienta vyjádřit své přání, potřeby, názory, postoje a rozhodnutí,
-
právo klienta na jeho anonymitu,
-
právo klienta na informace,
-
právo klienta odmítnout nabízenou službu nebo odstoupit od spolupráce bez uvedení důvodu,
přičemž lidská důstojnost klienta nesmí být zpochybněna.
Povinnosti zaměstnance
-
Respektovat lidskou důstojnost a právo každého klienta na poskytnutí informovaného souhlasu, tedy právo být předem plně a srozumitelně informován(a) o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech nabízené poradenské služby, o všech předvídatelných rizicích a nevýhodách, které mohou vyplynout z poskytované poradenské služby, prospěchu, který je možné očekávat, i možných následcích toho, nebude-li poradenská služby poskytnuta.
-
Zajistit klientovi právo na bezpečnost, diskrétnost a zachování profesionálního tajemství.
-
Poradenskou službu poskytnout pouze na žádost klienta a s výsledky vyšetření klienta srozumitelně seznámit.
-
Být nestranný. Respektovat práva klienta, nepřipustit finanční, sexuální, emocionální ani jakékoliv jiné zneužití klienta. Volit při poskytování poradenských služeb takové postupy, které nepůsobí klientovi újmu v somatické, psychické ani sociální oblasti.
-
Zaručit klientovi naprosté soukromí. K účasti dalších osob (mimo zaměstnanců poradny) při poskytnutí poradenské služby získat klientův písemný souhlas (týká se odborných stáží, ale i jednostranných zrcadel, audio a videozáznamů).
-
Vytvářet klientovi při své činnosti takové podmínky, které mu pomohou nacházet uspokojivá řešení problémů. Umožnit mu náhled na řešení situace při respektování jeho hodnotové orientace, osobnostních charakteristik, kognitivních schopností a integrity osobnosti.
-
Zohledňovat při své práci předvídatelná rizika, která klientovi hrozí při poskytnutí poradenské služby. Anticipovat možné konflikty klienta v oblasti jeho osobních zájmů před zahájením i v průběhu poskytování poradenské služby.
-
Jednat s klientem s profesionálním respektem, během práce s klientem nevykonávat žádné činnosti ani neprojednávat jiné záležitosti, nemající vztah k práci s klientem.
-
Působit samostatně a používat postupy a metody pouze v rámci dosažené kvalifikace.
-
Odmítnout poskytnutí služby, která neodpovídá odborné kompetenci zaměstnance a informovat klienta o možnosti obrátit se na jiného kvalifikovaného odborníka.
-
Přerušit poskytování poradenské služby, pokud fyzický či psychický stav zaměstnance může negativně ovlivnit úroveň profesionálního přístupu.
-
Zachovat důvěrnost od klienta získaných informací a vést o poskytování poradenských služeb průběžně řádnou dokumentaci, která je chráněna před zneužitím. Pokud jakkoliv použije získané informace (např. ke studijním, vědeckým aj. účelům), vždy garantuje anonymitu osobních údajů klienta.
-
Postoupit informace a reference o klientovi třetím osobám pouze s písemným souhlasem klienta, s výjimkou situací, ve kterých by jejich neposkytnutí mělo za následek ohrožení klienta nebo osob v jeho okolí.
-
Nejednat za klienta, pokud o to klient výslovně nežádá.
-
Neznevažovat profesionální způsobilost jiných odborníků, má-li však podezření na neprofesionální přístup některého kolegy, je povinen na toto vhodným způsobem upozornit.
-
Nezneužívat vztahu důvěry nebo závislosti, který může vzniknout v pedopsychologické profesionální praxi a stejně tak nevyužívat profesní vztah k osobním, náboženským, politickým či jiným ideovým zájmům. Neposkytovat poradenskou službu z důvodů zištných a v situaci vlastní podjatosti.
-
Nepřipustit ovlivnění své profesionální odpovědnosti a standardů praxe jak ve vztahu k sobě, tak i klientovi z důvodů rasy, věku, národnosti, politické příslušnosti, náboženství, postavení a jiných vnějších faktorů.
-
Zabezpečit, aby další osoby, které pracují pod jeho přímým dohledem nebo vedením, dodržovaly zásady uvedené v tomto etickém kodexu.
-
Průběžně se profesně zdokonalovat a odborně vzdělávat tak, aby byl způsobilý poskytovat poradenskou službu kvalitně a kvalifikovaně.