INFORMOVANÝ SOUHLAS
(pravidla pro poskytování poradenské služby)
Dokument ke stažení ZDE
Zletilý klient školského poradenského zařízení, příp. zákonný zástupce nezletilého žáka (dále je „klient“), má právo být předem a plně informován o skutečnosti, že poradenské služby poskytuje školské poradenské
zařízení s jeho informovaným souhlasem.
Klient musí být před poskytnutím poradenské služby informován o skutečnosti, že před zahájením poradenské služby mám právo na poskytnutí všech dostupných informací o povaze a případném rozsahu poskytované
služby.
Klient má právo být předem a plně informován o svých právech a povinnostech v souvislosti s poskytnutím služeb školského poradenského zařízení, kdy:
Má právo na poskytnutí komplexní poradenské služby, která zahrnuje poskytování informací, konzultací, pedagogicko-psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku, poradenství a následnou péči.
Tato služba je poskytována v souladu s etickými principy poradenské práce.
Má právo poradenské vyšetření a následnou péči odmítnout, případně o tuto službu požádat jiné školské poradenské zařízení.
Má právo být bezodkladně seznámen se závěry a doporučeními, která vyplývají z vyšetření a právo na seznámení se všemi variantami možných řešení.
Má právo být včas a plně informován o případných rizicích spojených s navrhovanými doporučeními a o postupech, jak budou tato doporučení uskutečňována - přitom má právo na odmítnutí těchto
doporučení.
Má právo odmítnout poskytnutí závěrů z poradenského vyšetření třetím osobám.
Má právo na přesnou informaci o různých formách podpůrných opatření navrhovaných školským poradenským zařízením, která vždy předchází případnému zařazení žáka do jiného vzdělávacího
programu ZŠ.
Má právo na poskytnutí úplné informace o rozdílech mezi jednotlivými vzdělávacími programy, podle kterých se uskutečňuje vzdělávání v základní nebo speciální škole.
Má právo odmítnout navrhovaná podpůrná opatření s vědomím vlastní odpovědnosti za případná rizika spojená s tímto rozhodnutím.
Klient musí být před poskytnutím poradenské služby předem a plně informován o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech nabízených poradenských služeb, o všech předvídatelných rizicích a nevýhodách, které
mohou vyplynout z poskytované poradenské služby, prospěchu, který je možné očekávat i možných následcích toho, když poradenská služba nebude poskytnuta.
Klient má právo být předem informován o délce vyšetření a o skutečnostech, že:
i přes citlivou snahu odborných pracovníků školského poradenského zařízení, aby atmosféra při vyšetření byla pro dítě co nejpřirozenější a v mezích možností "příjemná", je třeba si uvědomit, že ve
velké části řešení úkolů dochází dítě až k té úrovni náročnosti a obtížnosti, která může přesahovat jeho dovednosti a schopnosti, kterou už nezvládá (abychom zjistili jeho maximální možnou výkonnost) - dítě je tedy nutně konfrontováno
s neúspěchem, což může u dítěte krátkodobě vyvolat nepříjemné pocity;
nejobsáhlejší částí psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky je vyšetření dítěte pomocí psychodiagnostických a speciálně pedagogických metod, což jsou soubory úkolů (vědomostní otázky,
hledání vztahů a souvislostí, řešení logických problémů, úkolů založených na manipulaci s předměty typu skládání obrazců, fantazijní produkce nad různými podněty, dotazníkové metody, grafomotorické zkoušky, zkoušky čtení a psaní,
atd. - dle typu řešeného problému), jejichž vypovídací hodnota (schopnost dát informaci o konkrétní osobě) je ověřená na velkých souborech osob příslušné věkové skupiny;
v průběhu vyšetření vždy s dítětem volně hovoříme o jeho současných pocitech a situaci tak, jak ji vnímá ono samo a hledáme spolu s ním způsoby řešení pro zlepšení své situace a pomoci od okolí
(rodina, škola apod.);
v průběhu rozhovoru mohou být klienti nebo zákonní zástupci nezletilých klientů dotazováni na důvěrné a citlivé údaje, jako je zdravotní stav klienta od jeho narození, na jeho projevy chování doma
i ve škole, na jeho silné i stinné stránky, na rodinnou situaci, ve které dítě vyrůstá; vzhledem k tomu, že jsme vázáni zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze
dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), můžeme jakékoliv osobní a citlivé údaje
sdělovat třetím osobám pouze s písemným souhlasem zletilého klienta nebo zákonného zástupce nezletilého klienta..
Klient může využít svého práva a odmítnout poskytnutí poradenské služby a to i s vědomím, že může dojít k situaci, kdy výchovné vedení dítěte, případně přístup k němu ve škole nemusí odpovídat jeho potřebám a
výsledky jeho školní práce nemusí odrážet jeho skutečné možnosti.
Zařazení mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s tím související podpůrná opatření ve zdělávání nemohou být bez doporučení školského poradenského zařízení realizována. Potom nelze v mezních
případech vyloučit narušení psychiky dítěte dlouhodobým nevhodným, byť dobře míněným, výchovným tlakem či možnostem dítěte nepřiměřenými požadavky - např. může dojít k narušení jeho citového života, sebeúcty, sebevědomí a tím i jeho životní
pohody.
Výsledky vyšetření jsou do 30 dnů zpracovány ve formě písemné Zprávy a Doporučení, které obsahuje výsledek vyšetření (diagnózu) a doporučení k podpůrným opatřením ve vzdělávání. Klientovi je Zpráva a Doporučení
předána formou osobního převzetí, kdy jednotlivá doporučení s ním budou projednána tak, aby porozuměl jejich povaze a obsahu. Klient má k těmto doporučením možností uplatnit výhrady, právo žádat o revizi podle § 16b školského zákona a právo podat
podnět České školní inspekci podle § 174 odst. 5 školského zákona.
Mgr. Miroslav Piňos, ředitel
|