|
INFORMACE PRO ŠKOLY
18. 5. 2021 - INFOMAIL PRO ŠKOLY
|
Vážené kolegyně, vážení kolegové, jako učitelé (ale i rodiče) máte za sebou nesmírně náročné období, proto si vás dovoluji za celý tým naší poradny požádat o shovívavost k přístupu k dětem, které
se vrací do školních lavic.
Jisté procento žáků, do této doby bezproblémových, se může v nejbližším období potýkat se ztrátou pracovního tempa, se zhoršeným soustředěním, bude si muset znovu zvykat na vyučovací i školní režim. Nedají se proto vyloučit
vzdělávací obtíže ani potíže s chováním.
Po tak dlouhodobém výpadku plnohodnotného vzdělávacího i socializačního vlivu školy, prosíme, děti krátce po návratu do školy netestujte, nezkoušejte, ani se s nimi nesnažte látku "dohnat" v co nejkratší možné době. Pracovní i
psychický propad dětí by se tímto mohl jen zhoršit a v důsledku jejich frustrace a dlouhodobého zatížení jejich rodičů, by vám tak mohlo přibýt víc práce. Jsme přesvědčeni, že ve většině případů budou potíže pouze přechodného
charakteru a děti není třeba okamžitě posílat k vyšetření v ŠPZ.
K návratu do normálního režimu jim pravděpodobně pomůže to, co nám všem - trpělivost a vstřícný, klidný přístup.
Pokud přece je uznáte za vhodné, aby nastalé obtíže řešili rodiče s námi, můžete jim doporučit možnost konzultace u nás (rodiče se k této konzultaci, která probíhá bez přítomnosti dítěte, mohou telefonicky objednat sami,
bez nutnosti zasílání žádosti ze školy).
Současně vám nabízíme možnost krátkých metodických akcí pro Vaše "sborovny" s tématikou
pedagogické zjištění školy (jak zpracovat zprávu školy o žákovi, jaké nosné informace do ní uvést),
možnosti a formy jednotlivých stupňů podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
formy spolupráce školského poradenského zařízení se školami (resp. pedagogy),
atd. (dle vašich potřeb).
Samozřejmě stále platí naše nabídka pro všechny pedagogické pracovníky, kteří nás mohou kdykoliv (po předběžné telefonické domluvě) navštívit a vše potřebné s námi osobně prokonzultovat.
Prosím, seznamte s obsahem tohoto mailu i vaše pedagogické týmy.
|
12. 5. 2021 - INFOMAIL PRO ŠKOLY
|
Vážené kolegyně, vážení kolegové, úvodem bych vám rád moc poděkoval za spolupráci v této nelehké době omezujících opatření a dovoluji si zaslat několik důležitých informací takto formou e-mailové
komunikace (námi plánované osobní setkání s vámi nebylo, bohužel, možné zrealizovat):
PODPŮRNÁ OPATŘENÍ PRVNÍHO STUPNĚ
Opětovně připomínám, že dle vyhlášky č. 27/2016 Sb. vřadí škola žáka s projevujícími se vzdělávacími obtížemi nejprve do prvního
stupně podpůrných opatření, která představují určitou minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání a jsou poskytována žákovi, u kterého se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání nebo školských službách a zapojení v
kolektivu. Tzv. plán pedagogické podpory (PLPP) škola zpracuje v případě, nepostačuje-li samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání. To ale neznamená, že žákovi bez PLPP nejsou žádná konkrétní podpůrná
opatření poskytována.
Připomínám, že dle výše uvedené vyhlášky (v platném znění od 1. 1. 2021) se pedagogická intervence poskytuje již jako podpůrné opatření prvního stupně a slouží zejména k podpoře vzdělávání žáka se
speciálními vzdělávacími potřebami ve vyučovacích předmětech, kde je třeba posílit jeho vzdělávání, ke kompenzaci nedostatečné domácí přípravy na výuku a k rozvoji učebního stylu žáka. Pouhé přiznání tohoto podpůrného opatření tedy
není indikací k zaslání žádosti o vyšetření k nám.
Až v případě, pokud k naplnění vzdělávacích potřeb žáka nepostačuje poskytování podpůrných opatření prvního stupně, doporučí škola návštěvu školského poradenského zařízení za účelem posouzení jeho
speciálních vzdělávacích potřeb a pokud zákonný zástupce žáka souhlasí, zašle k nám zpracovaný formulář žádosti (pedagogické zjištění školy).
Školy k nám v rozporu s výše citovanou vyhláškou (viz. § 10 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) zasílají žádost o vyšetření, aniž by
byl žák s projevujícími se vzdělávacími obtížemi nejprve vřazen do prvního stupně podpůrných opatření a aniž by školou bylo vyhodnoceno, zda tato poskytovaná podpůrná opatření prvního stupně vedou k naplnění stanovených cílů.
ŽÁDOSTI O VYŠETŘENÍ (pedagogické zjištění školy)
Formuláře žádostí nám z mnohých škol přicházejí, bohužel stále častěji, nedostatečně resp. nesprávně zpracované, což značně komplikuje naši orientaci v konkrétní kauze, následnou diagnostiku
obtíží, zvaní klientů atd.:
není uveden telefonický, příp. mailový kontakt na zákonného zástupce žáka;
nejsou dostatečně konkretizovány a specifikovány důvody žádosti o vyšetření (např. uvedeno pouze "špatně čte" bez popisu projevujících se specifických chyb apod.);
nejsou uváděny informace o intervenci jiného odborného pracoviště (ačkoliv má škola informace k dispozici - např., že je žák v péči dětské psychiatrické ambulance nebo že již byl šetřen v
jiném školském poradenském zařízení - SPC apod.);
velká část škol zcela opomíjí zpracovat návrhy (své požadavky) na konkrétní podpůrná opatření - např. požadavek na IVP, specifikaci úprav metod výuky, obsahu vzdělávání, očekávaných
výstupů vzdělávání, hodnocení žáka, navrhované pomůcky, příp. návrh úprav podmínek přijímání ke vzdělávání (u žáků před ukončením povinné školní docházky);
v návrhu formy vzdělávání školy často označují požadavek na třídu, oddělení, skupinu v běžné škole podle § 16, odst. 9 školského zákona (zejména z důvodu susp. LMP) - takovéto doporučení je
nad rámec naší kompetence (s požadavkem je třeba se obrátit na příslušné SPC);
pokud měl žák zpracován PLPP, není k nám zaslán, případně v jeho závěru zcela chybí vyhodnocení PLPP;
pokud byla žákovi poskytována podpůrná opatření prvního stupně bez PLPP, není v žádosti uvedeno jaké a zcela chybí vyhodnocení těchto podpůrných opatření (co se dařilo / nedařilo, jaký byl
dopad na školní úspěšnost atd. - např. v závěru v oddíle "Další poznatky a informace" ve formuláři žádosti).
V některých případech stále přetrvává nesprávné zasílání žádostí datovou schránkou:
Naskenované dokumenty, které nám zasíláte datovou schránkou, odesílejte, prosím, ve formátu "pdf". V jiné verzi (zejména např. jako grafický soubor "jpg") nejsou tisknutelné a je třeba je
(někdy docela komplikovaně) upravovat.
Ohlídejte si, prosím, kvalitu naskenovaného souboru - jak jeho čitelnost (odpovídající kvalita rozlišení), tak správné pořadí stránek dokumentu atd.
Jednotlivé skeny žádostí o vyšetření zasílejte, prosím, odděleně => každá žádost dotyčného žáka v samostatném souboru a v samostatné datové zprávě!
Při vyplňování náležitostí datové zprávy uvádějte, prosím, v položce "Věc" příjmení žáka - např. Žádost o vyšetření - Novák nebo Žádost - Novák apod.! Datová schránka splňuje
kritéria na ochranu osobních údajů a není nutné údaje zbytečně anonymizovat (např. Žádost o vyšetření D.S. …).
Některé školy stále zasílají žádost a další dokumentaci běžnou poštou s rizikem úniku osobních údajů (není-li zasláno min. doporučenou listovní zásilkou), zbytečné finanční náklady na poštovné (DS je zdarma), pro nás narůst administrativních úkonů (takto doručené dokumenty musíme skenovat a následně "ručně" zadávat do elektronické spisové služby). Prosím, využívejte datové schránky.
Neúplné žádosti, které neobsahují výše požadované informace, jsme potom nuceni (na úkor časové prodlevy termínu vyšetření a při zvýšených administrativních nárocích pro obě strany) vracet
školám k dopracování.
DOPORUČENÍ ASISTENTA PEDAGOGA
Ve větším množství nám nyní školy zasílají žádosti o kontrolní vyšetření s požadavkem doporučení (prodloužení) asistenta pedagoga (AP). 90% z těchto žádostí má však více jak 1 rok
staré zprávy od psychiatra a termíny návštěvy psychiatrické ambulance si začínají rodiče "vyřizovat" až poté, co k nám byla žádost doručena a jsou na tuto potřebu s naší strany upozorněni. V Doporučení přitom často
zdůrazňujeme, že při kontrolním vyšetření je potřeba doložit zprávu psychiatra, která není starší 6 měsíců (také viz. § 15 odst. 1 vyhlášky č. 227/2016 Sb.).
Z tohoto důvodu se termín pozvání k nám může výrazně protáhnout, jelikož bez zprávy psychiatra, na kterou čekáme cca. 2 až 4 měsíce (někdy i déle), nemůžeme podpůrné opatření AP doporučit a hrozí riziko, že Doporučení škola
nedostane z pohledu financování včas. Řešením by bylo (prosím, berte jako naši prosbu) včas ve škole instruovat rodiče, že se blíží konec platnosti Doporučení, a že je nutné si s dostatečným předstihem zajisti termín návštěvy
dětské psychiatrické ambulance.
"Prodloužení" doporučení AP v žádném případě nepovažujeme za formální a jsme si vědomi skutečnosti, že naše Doporučení je "poukázkou" na navýšené financování školy ze státního rozpočtu, za kterou
nejen naše školské poradenské zařízení, ale i náš dotyčný odborný pracovník nese plnou zodpovědnost! Proto ze strany školy velmi postrádáme důležité informace, které na žádostech často chybí - např.:
podrobný popis přetrvávajících obtíží v chování (s příp. dopadem na výuku) - nestačí jako důvod uvést "kontrolní vyšetření",
zhodnocení vlivu AP na žáka, dopad na zmírnění obtíží žáka,
popis toho, jak dítě pod vedením AP pracuje (ve srovnání s tím, jak je schopno pracovat bez pomoci AP),
jak probíhá rozvoj sociálních kompetencí, rozvoj nebo stagnace exekutivních funkcí atd.
Tyto informace jsme potom nuceni dodatečně (někdy velmi komplikovaně) zjišťovat a takto neúplné žádosti, které neobsahují výše požadované informace, jsme potom taktéž nuceni vracet školám k dopracování.
TERMÍNY - AKTUÁLNÍ SITUACE
Nyní, po rozvolnění mimořádných epidemických opatření a při návratu k prezenční formě vzdělávání evidujeme výrazný nárůst počtu doručených žádostí o vyšetření. Vzhledem k našim možnostem jsem nucen
vás, bohužel, upozornit, že nejsme schopni garantovat pozvání klientů, jejich žádosti k nám v těchto dnech přicházejí, do konce tohoto školní roku.
Děkujeme za vstřícnost a součinnost a těšíme se na další spolupráci. Prosím, seznamte s obsahem tohoto mailu i vaše pedagogické týmy.
|
1. 3. 2021 - PRAVIDLA POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB
|
PRAVIDLA POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB za účelem snížení rizika šíření nákazy SARS-CoV-2 s ohledem na ochranu zdraví zaměstnanců i klientů s účinností od 1. 3. 2021
* Služba nebude poskytnuta klientovi s příznaky virového onemocnění (teplota 37°C a vyšší, rýma, kašel, dušnost apod.)!
* S nezletilým klientem se jako doprovod dostaví pouze jedna osoba!
* Všichni klienti i jejich doprovod jsou povinni dodržovat zvýšenou hygienu - desinfekci rukou při příchodu a následné pečlivé a častější mytí rukou!
* Všichni klienti mají po vstupu do budovy ve všech prostorách krytá ústa a nos rouškou (jejich doprovod respirátorem třídy FFP2) po celou dobu přítomnosti v budově!
* Klient smí odložit roušku pouze na výzvu pracovníka našeho školského poradenského zařízení!
* Klienti i jejich doprovod dodržují v čekárně odstup alespoň dvou metrů od ostatních osob!
* Je omezen volný pohyb kleintů v prostorách pracoviště pedagogicko - psychologické poradny!
* V ostatní případech dbá klient i jeho doporovod pokynů zaměstnanců!
* Při nedodržování těchto opatření nemůže být služba poskytnuta a po upozornění klienta nebo doprovázející osoby, je nedodržování těchto opatření důvodem k ukončení
poskytování poradenské služby a k vykázání klienta a jeho doprovodu mimo prostory pracoviště a mimo budovu.
Mgr. Miroslav Piňos, ředitel
VÝVĚSKA
|
Mgr. Miroslav Piňos, ředitel
|
7. 1. 2021 - INFORMACE Z PPP (pro MŠ) - ŠETŘENÍ PŘEDŠKOLÁKŮ
|
Vážené kolegyně, Vážení kolegové, přeji vám všem úspěšný nadcházející rok, v jehož úvodu si vám dovoluji zaslat několik informací.
A) ŠETŘENÍ PŘEDŠKOLÁKŮ ("školní zralosti")
Žádosti o vyšetření školní zralosti zasílejte, prosím, nejpozději do 28. února 2021, abychom stihli včas vytvořit harmonogram šetření, které chceme u všech
předškoláků stihnout do termínů zápisu na ZŠ. Formulář žádosti pro předškoláky ke stažení ZDE (konkrétní odkaz na soubory ve formátu MS Word: "Žádost o vyšetření školní zralosti
a pedagogické zjištění mateřské školy" pro Bruntálsko ZDE a pro Krnovsko ZDE).
Předpokládáme, že samotně šetření školní zralosti předškoláků bude probíhat v měsíci březnu - jakmile budeme mít zpracován harmonogram, zašleme vám s předstihem avízo s termíny šetření dětí z vaší MŠ.
Podrobnější informace k problematice školní zralosti na našem webu ZDE.
Pouze připomínám (doporučuji předat tuto informaci i rodičům předškoláků):
dle § 37 školského zákona žádá o odložení školní docházky písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu k povinné školní docházce;
žádost musí být doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení (PPP nebo SPC) a odborného lékaře nebo klinického psychologa;
účast dítěte u samotného zápisu není dle legislativy povinná (§ 36 školského zákona - "Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna
do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku."), což doporučujeme využít jako vhodný postup, pokud zákonný zástupce žádá o odklad školní docházky (formálně si dítě na zápis "sáhne" až v dalším
roce).
B) ŽÁDOSTI O VYŠETŘENÍ (pedagogické zjištění školy)
Formuláře "Žádost o vyšetření a Pedagogické zjištění - zpráva předškolního zařízení o dítěti" naleznete ke stažení ZDE.
Dohlédněte, prosím, aby byl na žádosti uveden telefonický a e-mailový kontakt na zákonného zástupce žáka (pozvánku zasíláme rodičům e-mailem a její doručení ověřujeme telefonicky).
V některých případech stále přetrvává nesprávné zasílání žádostí datovou schránkou:
Naskenované dokumenty, které nám zasíláte datovou schránkou, odesílejte, prosím, ve formátu "pdf". V jiné verzi (zejména např. jako grafický soubor "jpg") je před vytisknutím třeba (někdy
docela komplikovaně) upravovat.
Ohlídejte si, prosím, kvalitu naskenovaného souboru - jak jeho čitelnost (odpovídající kvalita rozlišení), tak správné pořadí stránek dokumentu atd.
Jednotlivé skeny žádostí o vyšetření zasílejte, prosím, odděleně => každá žádost dotyčného žáka v samostatném souboru a v samostatné datové zprávě!
Při vyplňování náležitostí datové zprávy uvádějte, prosím, v položce "Věc" příjmení žáka - např. Žádost o vyšetření - Novák nebo Žádost -
Novák!
Některé školy stále zasílají žádost a další dokumentaci běžnou listovní poštou => nebezpečí úniku osobních údajů (není-li zasláno min. doporučenou listovní zásilkou), zbytečné finanční náklady na
poštovné (DS je zdarma), pro nás narůst administrativních úkonů (takto doručené dokumenty musíme skenovat a následně "ručně" zadávat do elektronické spisové služby). Prosím, využívejte datové schránky.
Děkujeme za vstřícnost a součinnost. Prosím, seznamte s obsahem tohoto mailu i vaše pedagogické týmy.
|
5. 1. 2021 - INFOMAIL PRO ŠKOLY - ÚPRAVA PODMÍNEK PŘIJÍMANÍ NA SŠ
|
Vážené kolegyně, Vážení kolegové, dle vyhlášky č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke
střednímu vzdělávání:
Uchazeči (žákovi) se speciálními vzdělávacími potřebami ředitel střední školy upraví podmínky přijímacího řízení a uzpůsobí konání přijímací zkoušky dle doporučení školského poradenského zařízení. Toto doporučení musí obsahovat údaje
o zařazení uchazeče do příslušné kategorie a návrh úprav podmínek přijímacího řízení podle přílohy č. 1 k této vyhlášky, vzor Doporučení potom obsahuje příloha č. 2 k této vyhlášce (Doporučení se uchazeči vydává ve ŠPZ ve dvou
vyhotoveních a je součástí přihlášky ke vzdělávání).
Z výše uvedených důvodů vás proto prosím o následující součinnost:
Na našem webu naleznete pod tímto odkazem formulář žádosti o vystavení doporučení k uzpůsobení konání přijímací
zkoušky. Snažili jsme se jej udělat co možná nejstručnější, aby navýšená administrativní zátěž byla pro školy co nejmenší (ano, novela výše uvedené vyhlášky opětovně navýšila administrativní úkony pro všechny subjekty, kterých se týká,
bohužel …).
Oznamte (prostřednictvím třídního učitele nebo výchovného poradce), prosím, tuto skutečnost zákonným zástupcům žáků, kterých se uzpůsobení konání přijímací zkoušky týká. Je nezbytné,
aby zákonný zástupce žádost vyplnil v části 1 a poskytl škole k dopracování a odeslání.
Školy (třídní učitele, výchovné poradce) prosíme o doplnění požadovaných údajů do části 2 a jejich odeslání (nejlépe podepsaný sken prostřednictvím datové schránky) k nám
do 28. 1. 2021 (potřebujeme odpovídající časový prostor pro zpracování Doporučení, které si budou muset zákonní zástupci žáků u nás osobně převzít).
Děkujeme předem za spolupráci.
|
12. 6. 2020 - INFOMAIL PRO ŠKOLY - AKTUÁLNÍ SITUACE VE VZTAHU K ŽÁDOSTEM
|
Vážené kolegyně, Vážení kolegové, dovolte mi několik informací o aktuální situaci ve vztahu k žádostem o šetření žáků:
Do konce měsíce května byly vyřešeny všechny žádosti o vyšetření v souvislosti s odkladem školní docházky. Překvapuje nás fakt, že další žádosti o šetření předškoláků nám v těchto dnech ze ZŠ a MŠ
stále přicházejí, když dle ŠZ žádali o doklad školní docházky zákonní zástupci dětí v době zápisu dítěte k povinné školních docházce. U aktuálně zaslaných žádostí nejsme, bohužel, schopni garantovat, že tito klienti budou pozváni
do konce školního roku, tedy do 31. 8. 2020.
Momentálně posuzujeme a zpracováváme žádosti o kontrolní vyšetření klientů, kterým byl doporučen asistent pedagoga - tak, aby nedošlo k omezení financování mzdovými prostředky pro vaše zaměstnance
(zejména s platností doporučení do 30. 6. 2020, resp. do 31. 8. 2020). Souběžně řešíme i žádosti o kontrolní vyšetření klientů, kterým byla doporučena podpůrná opatření rovněž související s mzdovými prostředky, tzn. pedagogická
intervence a předmět speciálně pedagogické péče. Všechna Doporučení jsou školám zasílána prostřednictvím datové schránky ihned poté, jakmile máme od zákonného zástupce podepsán informovaný souhlas, že byl s obsahem doporučení
bezvýhradně seznámen.
Vzhledem k aktuální situaci je velice pravděpodobné, že žádosti o prvotní vyšetření (s nutností komplexní diagnostiky), ale i na poslední chvíli (v těchto dnech) zaslané žádosti o kontrolní šetření,
budeme ve většině případů řešit až po zahájení nového školního roku (po letních prázdninách).
Z některých škol nám v těchto dnech zasíláte žádosti o kontrolní šetření žáků 9. tříd, kteří od nového školního roku přecházejí na různé typy škol středních. V těchto případech je nyní víceméně jasné,
že nebudou do konce tohoto školního roku pozvání (bude konzultativně řešeno s jejich zákonnými zástupce v září t.r.). Prosím instruujte zákonné zástupce těchto žáků, aby střední škole, kam byl žák přijat, doložili Doporučení, které
mělo platnost do konce 9. třídy a na jeho základě požádali o zařazení těchto žáků do 1. stupně podpůrných opatření (vyšší podpůrný stupeň je u středoškoláků víceméně výjimečný, jelikož nevyžadují navýšení finančních prostředků
formou NFN; následně ve 3. ročníku řešíme pouze podmínky pro uzpůsobení MZ).
Provoz a poskytování našich služeb stále probíhá za zvýšených epidemiologicko-bezpečnostních opatření - viz. "Pravidla poskytování
služeb ..." na našich internetových stránkách.
S případnými dalšími informacemi jsem Vám k dispozici na níže uvedeném telefonním čísle.
Děkuji za pochopení a součinnost.
Mgr. Miroslav Piňos, ředitel
|
27. 4. 2020 - OZNÁMENÍ O OBNOVENÍ ČINNOSTI ŠKOLSKÉHO PORADENSKÉHO ZAŘÍZENÍ
|
Sdělujeme, že zřizovatel rozhodl s platností od 27. dubna 2020 o obnovení činnosti našeho školského poradenského zařízení směrem k veřejnosti, a to za
dodržení doporučení stanovených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy - zajistit především služby v souvislosti se zahájením školního roku
(např. odklady, maturitní a přijímací zkoušky, zajištění návaznosti doporučení asistenta pedagoga). Klienty budeme kontaktovat telefonicky a bude jim stanoven termín návštěvy u nás
Provoz a poskytování služeb bude probíhat i nadále za zvýšených epidemiologicko-bezpečnostních opatření. Jejich cílem je minimalizovat i nadále setkávání zvýšeného počtu osob v našich prostorách a zajistit
nezbytné podmínky pro minimalizaci rizika přenosu infekce v rámci námi poskytovaných služeb (viz. "Pravidla poskytování služeb s ohledem na ochranu zdraví zaměstnanců i klientů" níže).
Co se týká ostatních poradenských služeb, aktuálně vyhodnocujeme nezbytnost diagnostiky z dostupných informací u jednotlivých případů. Vzhledem ke skutečnosti, že se v této chvíli na většině škol prezenčně
nevzdělává (netýká se však všech MŠ), bude zpravidla možné posunout vydání doporučení k poskytování podpůrných opatření na pozdější dobu (s výjimkou vydání doporučení z důvodu skončení platnosti předchozího doporučení, pokud
má být žákovi nadále poskytováno podpůrné opatření personálního charakteru (např. asistent pedagoga).
Zprávy a Doporučení si mohou klienti vyzvednout osobně po telefonické dohodě termínu (viz. Kontakty).
Je-li to možné, je nezbytné upřednostňovat bezkontaktní formy komunikace s využitím našich telefonických kontaktů (viz. Kontakty).
PRAVIDLA POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB s ohledem na ochranu zdraví zaměstnanců i klientů (za účelem snížení rizika nákazy SARS-CoV-2)
Zákonný zástupce nezletilého klienta nebo zletilý klient (dále jen "klient") je povinen podpisem stvrdit čestné prohlášení o bezrizikovosti rodinného zázemí.
S nezletilým klientem (dítětem) se jako doprovod dostaví pouze jedna osoba (zákonný zástupce).
Klient je povinen dodržovat zvýšenou hygienu - použití virucidních prostředků pro desinfekci rukou neprodleně po příchodu a následné pečlivé a častější mytí rukou mýdlem a
teplou vodou.
Nezletilý klient i jeho doprovod mají po vstupu do budovy ve všech prostorách krytá ústa a nos rouškou po celou dobu jejich přítomnosti v budově. Rouška nesmí být provlhčená -
v tomto případě je nezbytné roušku vyměnit (sejmutou roušku si každý klient ukládá do igelitového sáčku).
Mezi osobami v čekárně musí být udržován odstup 2 metry, pokud se nejedná o osoby ve vztahu klient - doprovázející osoba.
Je omezen volný pohyb klientů v prostoru pracoviště pedagogicko - psychologické poradny.
Zákonný zástupce nezletilého klienta nebo zletilý klient je vybaven vlastními psacími potřebami a igelitovým sáčkem na uložení roušky.
V případě potřeby mohou být klienti zaměstnancem organizace vyzváni, aby si opakovaně vydezinfikovali nebo umyli ruce.
Při nedodržování těchto opatření nemůže být služba poskytnuta a po prokazatelném upozornění klienta nebo doprovázející osoby, je nedodržování těchto opatření důvodem k ukončení
poskytování poradenské služby a k vykázání klienta a jeho doprovodu z budovy pracoviště.
|
Mgr. Miroslav Piňos, ředitel
|
25. 3. 2020 - INFOMAIL PRO ŠKOLY - OPATŘENÍ V SOUVISLOSTÍ S VÝSKYTEM COVID-19
|
Vážené kolegyně, Vážení kolegové, dne 17. 3. 2020 jsem vás informoval, že v návaznosti na Usnesení vlády České republiky č. 215 ze dne 15. 3. 2020 o zákazu volného pohybu osob na území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti
s prokázáním výskytu koronaviru /označovaný jako SARS CoV-2/ rozhodl dne 16. 3. 2020 zřizovatel Moravskoslezský kraj o uzavření mateřských škol, pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center, které Moravskoslezský
kraj zřizuje, a to až do odvolání.
Vzhledem k této situaci a vzhledem k vašim e-mailovým dotazům sděluji následující:
Uzavření naší pedagogicko - psychologické poradny neznamená pouze uzavření provozu (pro klienty), ale uzavření pro všechny, tedy i pro zaměstnance, kterým jsem nařídil pracovat v rámci home office. Z
tohoto důvodu se samozřejmě nedovoláte na naše pevné tel. pracovní linky. Pro vaše případné dotazy můžete využít naše mobilní tel. čísla 703433340 (p. Vacová),
703433341 (p. Párová - obě tel. čísla jsou dlouhodobě uvedena na našem webu), případně moje soukromé tel. číslo
605829897.
Datum zahájení provozu je v této chvíli předčasné předvídat. Do doby uzavření škol pro žáky nebudeme poskytovat žádné poradenské služby vyžadující přímý kontakt s klientem. Důvodem je jak
nutnost zabránit šíření epidemie, tak především riziko ohrožení zdraví našich zaměstnanců a jejich prvořadá ochrana před tímto rizikem.
Některé školy využívají nepřítomnosti žáků k administrativním úkonům a ve velkém nám odesílají žádosti o vyšetření. Zkuste prosím "zvolnit". V rámci "home office" nepedagogických pracovníků nelze tyto
údaje zpracovávat a vše nám zůstává "viset" v datové schránce. Zákonná lhůta (dle § 13, odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) pro poskytnutí poradenské služby začíná běžet až po odvolání našeho uzavření zřizovatelem (včetně zpracování a
zaevidování těchto vašich žádostí).
Od 16. 3. 2020 jsme měli plánovány a nazvány klienty - předškoláky - vše bylo nastaveno tak, abychom stihli žádosti předškoláků odbavit do cca. 3. 4. 2020, tedy do termínu zápisů na ZŠ. Aktuálně nejsem
schopen stanovit, kdy budeme schopni předškoláky řešit. Dalším problémem je fakt, že doporučení k OŠD musí vydat rovněž odborný lékař nebo klinický psycholog (je-li tam dítě vedeno). Za dané situace vidím jako krajně
nezodpovědné posílat děti k odborným lékařům (převážně pediatrům) pro doporučení OŠD, když tito, jak sami proklamovali, řeší pouze akutní a život ohrožující stavy pacientů. Dle tel. informace od pediatrů, se kterými jsem hovořil, budou
za dané situace žadatele o vystavení doporučení k OŠD bez výjimky odmítat.
Dle stanoviska ředitele odboru rozvoje a řízení vzdělávání MŠMT Jana Mušuty:
Jelikož o odkladu povinné školní docházky rozhoduje ředitel školy na základě žádosti dítěte (prostřednictvím zákonného zástupce), jedná se o tzv. řízení o žádosti. Usnesení o přerušení se tedy bude řídit ustanovením §64 odst. 2 správního
řádu. V tomto případě se řízení přeruší vždy na požádání žadatele. Časový rozsah je (stejně jako celé správní řízení) taktéž v dispozici žadatele. Doba přerušení správního řízení tedy není právně omezena. Omezena je však fakticky
předmětem řízení - v tomto případě tedy datem předcházejícím datu zahájení povinné školní docházky.
Doporučuji vám proto při zápisech postupovat dle vydaného opatření MŠMT a dle výše uvedeného stanoviska.
Po zahájení provozu a možnosti bezrizikového kontaktu s klienty budeme prioritně řešit:
- žádosti o doporučení odkladu školní docházky (předškoláky) a poté (nebo i částečně souběžně s tím)
- žádosti o kontrolní vyšetření s vazbou na financování podpůrných opatření, zejména na mzdové prostředky pro AP (případně i PSPP a PI).
V případě potřeby budou klienti zváni i v době letních prázdnin.
Bohužel, může teoreticky nastat situace, kdy budou školy a školská zařízení mimo provoz až do 31. 8. 2020. Řešení této situace potom již nebude v naší kompetenci, ale bude záviset na případných
systémových krocích a pokynech MŠMT.
Děkuji za pochopení a součinnost.
Mgr. Miroslav Piňos, ředitel
|
20. 12. 2019 - INFOMAIL PRO ŠKOLY - ÚPRAVA PODMÍNEK PŘIJÍMANÍ NA SŠ
|
Vážené kolegyně, Vážení kolegové, dle vyhlášky č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke
střednímu vzdělávání:
Uchazeči (žákovi) se speciálními vzdělávacími potřebami ředitel střední školy upraví podmínky přijímacího řízení a uzpůsobí konání přijímací zkoušky dle doporučení školského poradenského zařízení. Toto doporučení musí obsahovat údaje
o zařazení uchazeče do příslušné kategorie a návrh úprav podmínek přijímacího řízení podle přílohy č. 1 k této vyhlášky, vzor Doporučení potom obsahuje příloha č. 2 k této vyhlášce (Doporučení se uchazeči vydává ve ŠPZ ve dvou
vyhotoveních a je součástí přihlášky ke vzdělávání).
Z výše uvedených důvodů vás proto prosím o následující součinnost:
Na našem webu naleznete pod tímto odkazem formulář žádosti o vystavení doporučení k uzpůsobení konání přijímací
zkoušky. Snažili jsme se jej udělat co možná nejstručnější, aby navýšená administrativní zátěž byla pro školy co nejmenší (ano, novela výše uvedené vyhlášky opětovně navýšila administrativní úkony pro všechny subjekty, kterých se týká,
bohužel …).
Oznamte (prostřednictvím třídního učitele nebo výchovného poradce), prosím, tuto skutečnost zákonným zástupcům žáků, kterých se uzpůsobení konání přijímací zkoušky týká. Je nezbytné,
aby zákonný zástupce žádost vyplnil v části 1 a poskytl škole k dopracování a odeslání.
Školy (třídní učitele, výchovné poradce) prosíme o doplnění požadovaných údajů do části 2 a jejich odeslání (nejlépe podepsaný sken prostřednictvím datové schránky) k nám
do 15. 1. 2020 (potřebujeme odpovídající časový prostor pro zpracování Doporučení, které si budou muset zákonní zástupci žáků u nás osobně převzít).
Děkujeme předem za spolupráci.
|
14. 10. 2019 - INFOMAIL PRO ŠKOLY
|
Vážené kolegyně, Vážení kolegové, přeposílám vám (viz. text níže) sdělení vedoucí oddělení přímých nákladů odboru školství, mládeže a sportu Krajského úřadu MsK Bc. Kožusznikové, které se týká vykazování
podpůrných opatření v závěru roku 2019.
Jako každoročně bych Vás chtěla požádat o spolupráci při vykazování podpůrných opatření v závěru roku tak, abychom zvládli bezproblémově uzavřít letošní rozpočtový proces.
Proto je žádoucí, abyste výkaz R 44-99 v měsíci listopadu nevyplňovali.
Abychom dodrželi pravidla a termíny pro financování podpůrných opatření dle směrnice MŠMT, žádám Vás, abyste případná podpůrná opatření jak personálního charakteru, tak i v oblasti učebních pomůcek, která vzejdou z doporučení
vydaných školskými poradenskými zařízeními ještě v letošním roce, začali realizovat buďto nejpozději k 1. 11. 2019, a v tomto případě vyplnili výkaz R 44-99 v měsíci říjnu, nebo potom až k 1. 1. 2020 a pak tento výkaz vyplnili
až v prosinci 2019.
Věřím, že se tímto doporučením budete řídit a že financování společného vzdělávání zvládneme i letos bez větších potíží.
S pozdravem
Bc. Ywetta Kožuszniková, DiS.
vedoucí oddělení přímých nákladů
|
1. 10. 2019 - NOVELIZACE LEGISLATIVY
|
Na webových stránkách ministerstva vnitra byla ve Sbírky zákonů zveřejněna vyhláčka č. 248/2019 Sb., kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků
nadaných, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu
|
14. 4. 2019 - INFOMAIL PRO ŠKOLY
|
Vážené kolegyně, Vážení kolegové, přeji vám všem úspěšný nadcházející rok, v jehož úvodu si vám dovoluji zaslat několik důležitých informací.
A) ŽÁDOSTI O VYŠETŘENÍ (pedagogické zjištění školy)
Připomínám, že dle vyhlášky č. 27/2016 Sb. vřadí škola žáka s projevujícími se vzdělávacími obtížemi nejprve
do prvního stupně podpůrných opatření, které představují určitou minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání a jsou poskytována žákovi, u kterého se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání nebo školských službách a zapojení
v kolektivu. Tzv. plán pedagogické podpory (PLPP) škola zpracuje v případě, nepostačuje-li samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání. To ale neznamená, že žákovi bez PLPP nejsou žádná konkrétní podpůrná
opatření poskytována.
Až v případě, pokud k naplnění vzdělávacích potřeb žáka nepostačuje poskytování podpůrných opatření prvního stupně, doporučí škola návštěvu školského poradenského zařízení za účelem posouzení
jeho speciálních vzdělávacích potřeb a pokud zákonný zástupce žáka souhlasí, zašle k nám zpracovaný formulář žádosti (pedagogické zjištění školy).
Formuláře žádostí nám z mnohých škol přichází, bohužel, nedostatečně resp. nesprávně zpracované, což značně komplikuje naši orientaci v konkrétní kauze, následnou diagnostiku obtíží, zvaní
klientů atd.:
není uveden telefonický, příp. mailový kontakt na zákonného zástupce žáka;
nejsou dostatečně konkretizovány a specifikovány důvody žádosti o vyšetření (např. uvedeno pouze "špatně čte" bez popisu projevujících se specifických chyb apod.);
nejsou uváděny informace o intervenci jiného odborného pracoviště (ačkoliv má škola informace k dispozici - např., že je žák v péči dětské psychiatrické ambulance nebo že již byl šetřen v
jiném školském poradenském zařízení - SPC apod.);
velká část škol zcela opomíjí zpracovat návrhy (své požadavky) na konkrétní podpůrná opatření - např. požadavek na IVP, specifikaci úprav metod výuky, obsahu vzdělávání, očekávaných výstupů
vzdělávání, hodnocení žáka, navrhované pomůcky, příp. návrh úprav podmínek přijímání ke vzdělávání (u žáků před ukončením povinné školní docházky);
v návrhu formy vzdělávání školy často označují požadavek na třídu, oddělení, skupinu v běžné škole podle § 16, odst. 9 školského zákona ("Pro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným,
zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem lze zřizovat školy nebo ve školách třídy,
oddělení a studijní skupiny…."), ačkoliv tyto školy nemají zřízeny třídy, oddělení a studijní skupiny pro tyto žáky, ani nejsou školami zřizovanými dle tohoto legislativního ustanovení;
pokud měl žák zpracován PLPP, není k nám zaslán, případně v jeho závěru zcela chybí vyhodnocení PLPP;
pokud byla žákovi poskytována podpůrná opatření prvního stupně bez PLPP, není v žádosti uvedeno jaké a zcela chybí vyhodnocení těchto podpůrných opatření (co se dařilo / nedařilo, jaký
byl dopad na školní úspěšnost atd. - např. v závěru v oddíle "Další poznatky a informace" ve formuláři žádosti).
Školy k nám v rozporu s výše citovanou vyhláškou (viz. § 10 vyhlášky č. 27/2016 Sb.) zasílají žádost o vyšetření, aniž
by byl žák s projevujícími se vzdělávacími obtížemi nejprve vřazen do prvního stupně podpůrných opatření a aniž by školou bylo vyhodnoceno, zda tato poskytovaná podpůrná opatření prvního stupně vedou k naplnění stanovených cílů.
V některých případech stále přetrvává nesprávné zasílání žádostí datovou schránkou:
Naskenované dokumenty, které nám zasíláte datovou schránkou, odesílejte, prosím, ve formátu "pdf". V jiné verzi (zejména např. jako grafický soubor "jpg") je před vytisknutím třeba (někdy docela
komplikovaně) upravovat.
Ohlídejte si, prosím, kvalitu naskenovaného souboru - jak jeho čitelnost (odpovídající kvalita rozlišení), tak správné pořadí stránek dokumentu atd.
Jednotlivé skeny žádostí o vyšetření zasílejte, prosím, odděleně => každá žádost dotyčného žáka v samostatném souboru a v samostatné datové zprávě!
Při vyplňování náležitostí datové zprávy uvádějte, prosím, v položce "Věc" příjmení žáka - např. Žádost o vyšetření - Novák nebo Žádost - Novák apod.!
Některé školy stále zasílají žádost a další dokumentaci běžnou poštou => nebezpečí úniku osobních údajů (není-li zasláno min. doporučenou listovní zásilkou), zbytečné finanční náklady na poštovné
(DS je zdarma), pro nás narůst administrativních úkonů (takto doručené dokumenty musíme skenovat a následně "ručně" zadávat do elektronické spisové služby). Prosím, využívejte datové schránky.
B) INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁNY (zpracuje jej škola bez zbytečného odkladu nejpozději však do 1 měsíce ode dne, kdy škola obdržela naše doporučení -
viz. § 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.)
IVP k nám nezasílejte (ani poštou, ani elektronicky). Není nutné, aby kopii IVP měl dotyčný žák založenu v naší spisové dokumentaci.
K podpisu IVP je nezbytné jej k nám přinést v listinné podobě osobně - obratem potvrdíme a můžete si odnést. Není, bohužel, v našich časových, personálních ani finančních možnostech je tisknout a
následně doporučenou listovní poštou zasílat námi podepsané zpět do školy. Děkujeme za pochopení.
Pokud bude schválena novela vyhlášky v navrhovaném znění (předpokládaná účinnost od 1. 3. 2019 - návrh k
nahlédnutí ZDE), potom: "Individuální vzdělávací plán školské poradenské zařízení nemusí doporučit, pokud jsou všechny informace podstatné pro vzdělávání
žáka uvedeny v doporučení." Toto novelizované znění vítáme, mělo by poměrně výrazně omezit administrativní zátěž jak pro školy (pedagogy), tak i pro nás - budeme IVP doporučovat pouze v opravdu nezbytných případech (např. bude-li
nutné žákovi upravit obsah ŠVP apod.).
C. NOVÉ E-MAILOVÉ KONTAKTY
Dle Pravidel poskytování a užívání sdílených ICT služeb vydaných Moravskoslezským krajem pro jím zřizované organizace, musí tyto organizace pro provoz elektronické pošty využívat pouze cloudových služeb
Microsoft Office 365 nebo Google Suit. Užívání freemailových serverů (např. Seznam, Centrum, Gmail …) či jiných hostovaných e-mailových služeb není od 1. 1. 2019 z důvodu bezpečnosti povoleno. Z výše uvedeného důvodu proběhla
v období 2. pololetí roku 2018 migrace naší organizace na systém Microsoft Office 365 a všichni naši zaměstnanci mají od 1. ledna přiděleny nové e-mailové adresy ve formátu prijmeni@pppbruntal.cz.
Námi doposud využívané googlové e-mailové adresy jsou postupně utlumovány a k 21. 3. 2019 budou zrušeny a nefunkční. Nové (již nyní zcela funkční) e-mailové kontakty naleznete na našem
webu ZDE.
Děkujeme za vstřícnost a součinnost a těšíme se na další spolupráci. Prosím, seznamte s obsahem tohoto mailu i vaše pedagogické týmy.
|
22. 11. 2018 - DIDAKTICKÁ POMŮCKA
|
Manipulační didaktické pomůcky DiPo® pro základní školy, jsou určené pro samostatnou práci dětí v lavici nebo ve skupině, pomáhají s výukou
a opakováním dané probírané látky a s budování kladného vztahu k danému předmětu zábavnou formou učení. Atraktivní vzhled pomůcek, učení hravou formou posiluje zájem dětí o probírané učivo. Pomůcky jsou vhodné pro děti s vývojovými
poruchami učení, pro práci ve školních družinách a také na domácí přípravu dětí.
Nabídkový katalog k nahlédnutí ZDE.
|
6. 11. 2018 - INFOMAIL PRO ŠKOLY - ÚPRAVA PODMÍNEK PŘIJÍMANÍ NA SŠ
|
Vážené kolegyně, Vážení kolegové, dne 1. listopadu 2018 nabyla účinnosti novela vyhlášky č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke
střednímu vzdělávání.
Uchazeči (žákovi) se speciálními vzdělávacími potřebami ředitel střední školy upraví podmínky přijímacího řízení a uzpůsobí konání přijímací zkoušky dle doporučení školského poradenského zařízení. Toto doporučení musí obsahovat údaje
o zařazení uchazeče do příslušné kategorie a návrh úprav podmínek přijímacího řízení podle přílohy č. 1 k této vyhlášky, vzor Doporučení potom obsahuje příloha č. 2 k této vyhlášce (Doporučení se uchazeči vydává ve ŠPZ ve dvou
vyhotoveních a je součástí přihlášky ke vzdělávání).
Žákům (uchazečům), kteří k nám budou teprve pozváni vystavíme toto Doporučení k uzpůsobení konání přijímací zkoušky "automaticky" společně se Zprávou a Doporučením ŠPZ pro vzdělávání žáka se speciálními potřebami ve škole (pokud bude
dle diagnózy uzpůsobení třeba).
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří budou v letošním roce přihlášku podávat a již u nás byli kontrolně vyšetřeni před účinností této novely, samostatné Doporučení k uzpůsobení konání přijímací zkoušky nemají.
Ti, kterých se uzpůsobení konání přijímací zkoušky týká, mají pouze v Doporučením ŠPZ pro vzdělávání žáka se speciálními potřebami uveden v oddíle "V. Úprava podmínek ke vzdělávání a ukončování vzdělávání" stupeň podpůrného opatření
(od nás zpravidla stupeň 2) a popis úpravy podmínek. Všem těmto žákům je nezbytné na základě žádosti a informovaného souhlasu jejich zákonného zástupce Doporučení k uzpůsobení konání přijímací zkoušky u nás dodatečně vystavit.
Z výše uvedených důvodů vás proto prosím o následující součinnost:
V příloze vám zasílám formulář žádosti o vystavení doporučení k uzpůsobení konání přijímací zkoušky (ke stažení je k dispozici rovněž na našem webu na adrese
www.pppbruntal.cz/download.html). Snažili jsme se jej udělat co možná nejstručnější, aby navýšená administrativní zátěž byla pro školy co nejmenší (ano, novela výše
uvedené vyhlášky opětovně navyšuje administrativní úkony pro všechny subjekty, kterých se týká, bohužel …).
Oznamte (prostřednictvím třídního učitele nebo výchovného poradce), prosím, tuto skutečnost zákonným zástupcům žáků, kterých se uzpůsobení konání přijímací zkoušky týká. Je nezbytné,
aby zákonný zástupce žádost vyplnil v části 1 a poskytl škole k dopracování a odeslání.
Školy (třídní učitele, výchovné poradce) prosíme o doplnění požadovaných údajů do části 2 a jejich odeslání (nejlépe podepsaný sken prostřednictvím datové schránky) k nám
do 15. 1. 2019 (potřebujeme odpovídající časový prostor pro zpracování Doporučení, které si budou muset zákonní zástupci žáků u nás osobně převzít) .
Děkujeme předem za spolupráci.
|
23. 6. 2018 - DŮLEŽITÉ INFORMACE - VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ - CIZINCŮ
|
NIDV nabízí vzdělávací programy, které se zaměřují zejména na zvyšování kompetencí pedagogů pro práci s dětmi/žáky-cizinci. Kromě školících akcí se nově akcentuje přímá
metodická, informační a organizační pomoc školám. Ve spolupráci s externími spolupracovníky se organizace podílí na metodickém a organizačním řešení konkrétních případů dětí/žáků-cizinců ve školách.
cizinci.nidv.cz
META, o.p.s. - Podpora pro ředitele škol, třídní učitele, koordinátory vzdělávání cizinců, výchovné poradce či metodiky prevence. Dozvíte se zde, jak funguje integrace cizinců do českého vzdělávacího systému, a to
na úrovni státu, škol i dalších organizací.
www.inkluzivniskola.cz
|
3. 5. 2018 - INFOMAIL PRO ŠKOLY
|
Vážená paní ředitelko, Vážený pane řediteli včera nám bylo orgánem zřizovatelem (Odbor vnitra a krajský živnostenský úřad KÚ MsK) oznámena skutečnost, že dodavatel naší hostované elektronické spisové
“e-spis LITE” aktivoval všem příspěvkových organizacím kraje automatické stahování datových zpráv. Datové zprávy se nám každých 12 hodin stáhnou do elektronické podatelny a automaticky je jim též přiděleno číslo jednací, které již nelze
nijak změnit.
Z výše uvedeného důvodu se na vás obracím s prosbou, která se týká Vámi zasílaných dokumentů prostřednictvím datové schránky (jedná se zejména o žádosti o vyšetření):
1. Naskenované dokumenty, které nám zasíláte datovou schránkou, odesílejte, prosím, ve formátu “pdf”. V jiné verzi (zejména např. jako grafický soubor “jpg”) je před vytisknutím třeba (někdy
komplikovaně) upravovat.
2. Ohlídejte si, prosím, kvalitu naskenovaného souboru – jak jeho čitelnost (odpovídající kvalita rozlišení), tak správné pořadí stránek dokumentu atd.
3. Jednotlivé skeny žádostí o vyšetření zasílejte, prosím, odděleně => každá žádost dotyčného žáka v samostatném souboru a v samostatné datové zprávě!
4. Při vyplňování náležitostí datové zprávy uvádějte, prosím, v položce “Věc” příjmení žáka – např. Žádost o vyšetření – Novák nebo Žádost – Novák apod.!
V záplavě datových zpráv, které nám přicházejí, nám tak velmi usnadníte identifikaci žádosti (včetně jejího přiřazení k danému elektronickému spisu klienta a dalších nezbytných úprav v elektronické spisové
službě) a zbavíme se komplikací s duplikací (tvoření kopií – každá žádost musí mít své jedinečné č.j.) přijatých datových zpráv, které jsme nuceni podstupovat, pokud nám žádosti zasíláte hromadně v rámci jedné datové zprávy (navíc často
i “hromadný” sken několika žádosti v jednom přiloženém dokumentu).
Děkujeme mnohokrát za pochopení.
|
13. 12. 2017 - DŮLEŽITÁ INFORMACE - NOVELIZACE VYHLÁŠKY
|
Dne 8. prosince byla ve Sbírce zákonů publikována vyhláška č. 416/2017 Sb. (dále jen „druhá novela vyhlášky“), kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb.
Od 1. prosince došlo na základě první novely (vyhláška č. 270/2017 Sb.) ke změnám v přehledu podpůrných opatření
(příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných). Mění se například velikost skupiny, ve které může být poskytováno podpůrné opatření v podobě pedagogické intervence
(navyšuje se ze 4 žáků na 6). U pedagogické intervence a předmětu speciálně pedagogické péče se zavedla podmíněná normovaná finanční náročnost. Opravily se dále některé technické nedostatky v příloze. Rovněž se nově zakotvila možnost
poskytnout žákům s potřebou podpory z důvodu narušené schopnosti některé další pomůcky nad rámec dosavadní úpravy. Od 1. 12. tedy doporučují tedy školská poradenská zařízení podpůrná opatření s výše uvedenými změnami.
Dále k uvedenému datu došlo k úpravě vzoru doporučení (příloha č. 5), aby lépe vyhovoval praxi.
---------------------------------------------------- Od 1. ledna dochází na základě druhé novely vyhlášky (vyhláška č.
416/2017 Sb.) ke změně normované finanční náročnosti podpůrných opatření personálního charakteru. Nově se použije pro výpočet prostředků ze státního rozpočtu nižší platový stupeň (pátý u pedagogických pracovníků a sedmý u
nepedagogických pracovníků) a ruší se normativní financování nenárokové složky platu u těchto podpůrných opatření. Toto snížení se uplatní i u podpůrných opatření, která jsou poskytována dnes, případně začnou být poskytována do 31.
prosince 2017.
Tři měsíce po zveřejnění druhé novely vyhlášky (tedy ode dne 9. 3. 2018) začnou školská poradenská zařízení doporučovat podpůrná opatření asistenta pedagoga ve změněné podobě. Novela vyhlášky rozlišuje
podle náročnosti činnosti zajišťované asistentem dvě různé podoby tohoto podpůrného opatření. Školská poradenská zařízení budou vyhodnocovat, která z těchto podob je v daném případě potřebná pro naplňování práv žáka. Od 9. 3. 2018
se začne uplatňovat i nové odstupňování činnosti asistenta pedagoga podle potřebného časového rozsahu. Dosavadní právní úprava vycházela ze 4 možností (po čtvrtinách úvazku). Nová právní úprava umožňuje 7 různých časových rozsahů
podpory, z nichž školské poradenské zařízení doporučí tu, která nejlépe odpovídá potřebám žáka.
Prostředky státního rozpočtu určené školám a školským zařízením v případě využití asistenta pedagoga nově výslovně počítají i s nezbytnou nepřímou pedagogickou činností.
|
22. 9. 2017 - INFOMAIL PRO ŠKOLY
|
1. Od září nabyla účinnosti novela vyhlášky č. 27/2016 Sb. (vyhláškou č. 270/2017 Sb., kterou se mění vyhláška
č. 27/2016 Sb.).
Kompletní platné znění vyhlášky č. 27/2016 Sb. nejdete ZDE + přehled vyznačených změn na webu MŠMT
ZDE.
Upozorňujeme zejména na § 10 odst. 1), dle kterého nově “Plán pedagogické podpory zpracuje škola, nepostačuje-li samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání, a to za
podmínek stanovených v příloze č. 1 k této vyhlášce.”
Podpůrná opatření prvního stupně lze tedy žákovi poskytovat i bez toho, aniž by byl zpracován plán pedagogické podpory, musí být ovšem zohledněny individuální vzdělávací potřeby žáka. Pokud tato
zohlednění nepřinášejí žádný efekt ve výuce, potom může zákonný zástupce žáka (resp. zletilý žák) požádat o vyšetření u nás a žádat o zařazení do vyššího stupně PO.
V tomto případě Vás prosíme o uvedení informace, že jde o žáka bez PLPP u kterého byly zohledňovány individuální vzdělávací potřeby. O jaká zohlednění šlo (četnost, rozsah, metody výuky, postupy, obsah vzdělávání atd.) uvádí škola
přímo do formuláře žádosti o vyšetření, např. do části "Důvody vyšetření" na str. 2, příp. "Další poznatky a informace" na str. 3, včetně vyhodnocení jejich efektivity. Tyto informace jsou pro nás velmi důležité
pro odpovídající nastavení PO.
Aktuální formuláře (např. Žádost o vyšetření a pedagogické zjištění školy) najdete na našem webu v sekci DOKUMENTY.
Rovněž upozorňuji, že některá ustanovení výše uvedené novely nabývají účinnost až k 1. 12. 2017! Jde o Přílohu č. 1 (Přehled podpůrných opatření) a Přílohu č. 5 (struktura dokumentu Doporučení
pro vzdělávání žáka ...).
---------------------------------------------------- 2. Jakékoliv dokumenty, zasílané k nám datovou schránku, je nezbytné naskenovat do tisknutelného formátu (nejlépe *.pdf). Grafické
soubory (*.jpg, *.tif atd.) pro nás představují poměrně výraznou komplikaci, jelikož je nelze přímo vytisknout jako ucelený několikastránkový dokument (musíme založit do spisu klienta). Děkujeme za součinnost.
---------------------------------------------------- 3. Naše výstupy (Zprávu a Doporučení) zpracováváme ve standardizovaném formuláři MŠMT (v prostředí Software602 FormFiller), z něhož generujeme
k tisku uvedené dokumenty, které Vám následně zasíláme datovou schránkou (scan ve formátu *.pdf) nebo v listinné podobě (doporučenou poštou, osobním předáním).
Do vašich školních matrik a statistik jste poté nuceni “ručně” přepisovat diagnostické indikátory a jednotlivá podpůrná opatření.
Dle našich informací z NÚV by váš software, ve kterém vedete školní matriku (dmSoftware, systém SAS - školní matrika, systém BAKALÁŘI software apod.), měl být schopen komunikovat i s našimi datovými výstupy ve formátu *.xml. Potom
byste již nebyli nuceni zadávat námi uvedené údaje v Doporučení “ručně”, ale stačilo by do Vaší matriky tento datový soubor naimportovat.
Pokud je tedy váš software, ve kterém vedete školní matriku, schopen naše datové výstupy naimportovat, zašlete nám tuto informaci! Poté vám můžeme do datové schránky k Doporučení ve formátu *.pdf (scan dokumentu Doporučení)
přikládat rovněž uvedený datový soubor *.xml. Usnadní Vám to nejen přepisovaní dat do matriky, ale údajně i generování statistik (výkazy R43-01, R44-99 atd.).
Pokud pedagogové ve školách cítí potřebu cokoliv k otázce společného vzdělávání (z pohledu PPP) prodiskutovat, neváhejte se na nás obrátit s požadavkem metodického setkání pro “sborovnu”
nebo skupinu pedagogů vaší školy. Dohodneme termín a rádi vás navštívíme.
|
10. 5. 2017 - UPŘESŇUJÍCÍ INFO - PŘEDMĚT SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PÉČE
|
Předmět speciálně pedagogické péče je možné poskytovat od 2. stupně PO.
A) PŘEDMĚT SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PÉČE JAKO VYUČOVACÍ PŘEDMĚT
Je jako vyučovací předmět realizován v disponibilních hodinách daných rámcovým učebním plánem příslušného rámcového vzdělávacího programu a započítává se do maximálního počtu povinných vyučovacích hodin stanovených v souladu s
§ 26 odst. 2 školského zákona příslušným rámcovým vzdělávacím programem.
B) PŘEDMĚT SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PÉČE JAKO FORMA DALŠÍ PÉČE O ŽÁKA
Forma další péče o žáka ve škole - druh intervence, která má přispět ke zlepšení aktuálních obtíží žáka (dříve označované jako "nápravy" nebo "reedukace"), zaměřené například na na podporu při reedukaci specifických poruch učení.
V tomto případě nemá předmět speciálně pedagogické péče povahu povinné vyučovací hodiny ve smyslu § 26 odst. 2 školského zákona a nezapočítává se do maximálního týdenního počtu povinných vyučovacích hodin. Proto není účelné sestavovat
pro výuku tohoto předmětu učební osnovy, postačuje informace o poskytování tohoto podpůrného opatření školou v části ŠVP, která se věnuje zabezpečení výuky žáků se SVP nebo v části charakteristika vyučovaného předmětu.
Podrobné info na webu NÚV:
- ZAJIŠTĚNÍ VÝUKY PŘEDMĚTŮ SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PÉČE (PSPP)
- ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PŘI ZAJIŠTĚNÍ PŘEDMĚTU SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PÉČE
- PŘEDMĚT SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PÉČE PRO KONKRÉTNÍHO ŽÁKA V „BĚŽNÉ“ ŠKOLE
|
1. 2. 2017 - INFOMAIL - VÝKAZNICTVÍ
|
Naše výstupy (Zprávu a Doporučení) zpracováváme ve standardizovaném formuláři MŠMT (v prostředí Software602 FormFiller), z něhož generujeme k tisku uvedené dokumenty, které Vám následně
zasíláme datovou schránkou (scan ve formátu *.pdf) nebo v listinné podobě doporučenou poštou. Do vašich školních matrik a statistik jste poté nuceni “ručně” přepisovat diagnostické indikátory a jednotlivá podpůrná opatření.
Dle našich informací by váš software, ve kterém vedete školní matriku (dmSoftware, systém SAS - školní matrika, systém BAKALÁŘI software apod.), by již nyní (nebo v brzké budoucnosti) měl být schopen
komunikovat i s našimi datovými výstupy z prostředí Software602 FormFiller ve formátu *.xml. Potom byste již nebyli nuceni zadávat námi uvedené údaje v Doporučení “ručně”, ale stačilo by do Vaší matriky naimportovat
náš datový soubor *.xml.
Proto si vás a vedení vašich škol dovoluji požádat o informaci, zda již máte jakékoliv indicie o tom, zda váš software, ve kterém vedete školní matriku, je schopen naše datové výstupy naimportovat. Pokud
tomu tak je, potom vám můžeme do datové schránky k Doporučení ve formátu *.pdf (scan dokumentu) přikládat rovněž uvedený datový soubor *.xml. Usnadní Vám to nejen přepisovaní dat do matriky, ale údajně i generování statistik
(výkazy R43-01, R44-99 ...).
Pokud pedagogové ve školách cítí potřebu cokoliv k otázce společného vzdělávání (z pohledu PPP) prodiskutovat, neváhejte se na nás obrátit s požadavkem metodického setkání pro “sborovnu”
nebo skupinu pedagogů vaší školy. Dohodneme termín a rádi vás navštívíme.
|
6. 1. 2017 - INFOMAIL - PLÁN PEDAGOGICKÉ PODPORY (PLPP)
|
Průběžně řešíme nové a nové nejasnosti (resp. nejednotnosti výkladu) vyplývající z legislativy, která se vztahuje ke společnému vzdělávání.
Jelikož jsme opakovaně zaznamenali nejednotný přístup škol k problematice zpracovávání plánu pedagogické podpory, dovolím si stručný komentář k této problematice, který je podpořen i stanoviskem NÚV,
ke kterému jsme vznesli dotaz.
Plán pedagogické podpory (PLPP) řeší ustanovení § 10 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných,
v platném znění. Zde by neměl vznikat problém výkladu – stručně řečeno, projeví-li se u žáka jakékoliv specifické obtíže, zahájí škola poskytování podpůrných opatření prvního stupně a před zahájením poskytování těchto podpůrných
opatření zpracuje škola pro žáka plán pedagogické podpory a dále postupuje v souladu s § 10 uvedené vyhlášky (vto. předepsaného formuláře v příloze č. 3).
Problematický výklad vyhlášky nastává v případě, kdy žák byl u nás vyšetřen a vzhledem k výsledkům diagnostiky byla námi doporučena i nadále “pouze” podpůrná opatření prvního stupně, kdy velká část
škol těmto žákům (např. i v případě kontrolních šetření žáků u nás dlouhodobě vedených) opět automaticky zpracovávala nové PLPP a do nich opisovala jednotlivé body z našich doporučení. Takovýto postup však vyhláška nijak striktně
nestanoví a i z odpovědi certifikované lektorky NÚV (se kterou se ztotožňujeme i my) pro vás plyne následující informace, která by měla (alespoň částečně) zjednodušit vaši práci:
Pokud u nás byl žák vyšetřen a byla mu doporučena podpůrná opatření prvního stupně, zpracovává tomuto žákovi škola PLPP pouze v případě, je-li toto výslovně uvedeno v našem
doporučení. V opačném případě se škola při poskytování jednotlivých podpůrných opatření řídí námi uvedenými doporučeními (viz. jednotlivé body ve vám zasílaném “Doporučení školského poradenského zařízení ...”) a PLPP není
nutné žákovi nově zpracovávat!
|
6. 12. 2016 - DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ - PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA SŠ
|
Dne 24. října 2016 vešla v účinnost nová vyhláška č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání (viz. www.zakonyprolidi.cz
nebo aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu).
Tato v ustanovení § 5 odst. 1) písm. d) stanoví, že střední kola předá Centru do registru uchazečů m.j. tyto údaje (dle nich Centrum na základě údajů z přihlášek zpracuje zkušební dokumentaci):
"údaje o uzpůsobení podmínek při přijímání ke konání testu jednotné zkoušky, které odpovídají stupni podpůrných opatření z doporučení školského poradenského zařízení, a další náležitosti ...".
Citované ustanovení prakticky nezohledňuje dvouleté přechodné období a skutečnost, že námi vydaná doporučení před účinností vyhlášky č. 27/2016 Sb. (tedy před 1. 9. 2016) platí až do 31. 8. 2016 a vyžaduje
uvedení odpovídajícího stupně podpůrných opatření.
Ačkoliv jsme se opakovaně dotazovali jak na MŠMT, tak na NÚV, nedostali jsme jednoznačnou odpověď, zda námi vydané posudky před datem 1. 9. 2016 (bez uvedení stupně podpůrných opatření) umožňují zohlednit žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami (SVP) při přijímacím řízení na SŠ. Stejně tak poněkud mlhavě vyznívá i “Informace MŠMT k aplikaci podpůrných opatření při přijímacím řízení ve středních školách
(čj. 27 388/2016-3 ze dne 22. listopadu 2016)” - viz. příloha tohoto mailu. Navíc i samotný tiskopis přihlášky
ke vzdělávání – studiu ve střední škole obsahuje pole “Stupeň podpůrných opatření”.
Jelikož bychom neradi dostali naše klienty do situace, která by jim zkomplikovala průběh přijímacího řízení, u kterého by nemohli být náležitě zohledněni, rozhodli jsme se žákům se SVP, kteří u nás byli
šetření před 1. 9. 2016, a kteří v letošním školním roce podávají přihlášky ke střednímu vzdělávání, nabídnout možnost vystavení odpovídajícího doporučení k jednorázovému využití pro přijímací řízení, které obsahuje stupeň podpůrných
opatření v souladu s výše uvedenou vyhláškou.
Z tohoto důvodu prosíme základní školy o následující:
Projednejte se zákonnými zástupci těchto žáků (ve spolupráci s výchovnými poradci), zda potřebují a požadují uzpůsobení podmínek přijímacího řízení (u řady z nich
je toto doporučení ve starších posudcích formou textu uvedeno).
Seznam těchto žáků (uveďte příjmení a jméno žáka, datum narození, ev.č. spisu z naší zprávy) nám, prosím, zašlete datovou schránkou nebo listovní zásilkou na adresu dle našeho spádového pracoviště (e-mail
nedoporučujeme - riziko úniku osobních údajů) v termínu nejpozději do 20. ledna 2017 !
Na základě dříve diagnostikovaných speciálně vzdělávacích potřeb budou těmto žákům vystavena odpovídající doporučení (s uvedením stupně podpůrných opatření pro přijímací řízení)
v termínu do 17. 2. 2017 (do jarních prázdnin), který umožní zákonným zástupcům si u nás tato doporučení vyzvednout a v zákonném termínu přiložit k přihlášce ke vzdělávání – studiu ve střední škole.
|
1. 11. 2016 - DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ PRO ŠKOLY
|
Upozorňujeme, že od 1. 9. 2016 akceptujeme pouze žádosti o vyšetření, které jsou zpracovány na předepsanám formuláři, splňujícím náležitosti vyhlášky č.
27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.
Část "Žádost zákonného zástupce žáka / zletilého žáka o vyšetření ve školském poradenském zařízení" musí být zpracována a podepsána zákonným zástupcem nezletilého žáka nebo zletilým žákem.
Část "Pedagogické zjištění (informace o dosavadním průběhu vzdělávání žáka - zprávu školy o žákovi)" podrobně a pečlivě (!) zpracuje třídní učitel
ve spolupráci s vyučujícím ostatních předmětů, výchovným poradcem, školním spec. pedagogem, školním psychologem atd.
Kompletně zpracovaný dokument (včetně uvedených příloh) je možné zaslat rovněž elektronicky - naskenovaný v odpovídající kvalitě prostřednictvím datové schránky.
ID datové schránky Pedagogicko - psychologické poradny, Bruntál, p.o.: 585jqap
Žádosti, které nebudou obsahovat požadované informace (nedostatečně a nepřesně zpracované apod.), budeme, bohužel, nuceni vracet školám k dopracování - v této souvislosti upozorňujeme
školy na povinnost součinnosti dle příslušných ustanovení uvedené vyhlášky.
Tiskopisy formulářů (žádosti o vyšetření pro všechny typy škol) naleznete ZDE
Pozn.: Formuláře odpovídají požadavkům vyhl. č. 27/2016 Sb. a jsou shodné pro základní i střední školy (vše ve formátu "docx")
|
3. 10. 2016 - SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA WEBU MŠMT (aktualizováno)
|
|
1. 9. 2016 - SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA WEBU MŠMT (aktualizováno)
|
|
2. 6. 2016 - PRACOVNÍ METODICKÉ SETKÁNÍ SE ZÁSTUPCI ŠKOL
|
Zveřejnění prezentace jednotlivých témat ke stažení (formát PDF): prezentace_sv.pdf
|
18. 5. 2016 - PRACOVNÍ METODICKÉ SETKÁNÍ SE ZÁSTUPCI ŠKOL
|
Dne 18. 5. 2016 byl všem školám odeslán e-mail s pozvánkymi na pracovní metodické setkání s tématikou "společného vzdělávání" v těchto termínech:
spádová oblast Bruntál - úterý 31. 5. 2016 od 13,00 - Základní škola Bruntál, Okružní 38, p.o. (aula školy),
spádová oblast Krnov - čtvrtek 2. 6. 2016 od 13,00 - Městský úřad Krnov, Hlavní náměstí 1 (velká zasedací místnost).
Pracovní setkání bude zaměřené na konkrétní kroky a postupy spolupráce (ve vztahu PPP / SPC - školy) po účinnosti nové školské legislativy (od 1. 9. 2016).
Předpokládaný program:
Informace z PPP (Mgr. Piňos),
Informace ze SPC (Mgr. Lišková),
Dotazy, diskuse ....
|
17. 5. 2016 - INFORMAČNÍ E-MAIL PRO ŠKOLY
|
1. Průběžně aktualizujeme dostupné informace na našem webu – prosím sledujte. Ze dne 9. 5. 2016 zde naleznete aktualizované metodické materiály MŠMT (metodiku pro nastavování podpůrných opatření, upravený
RVP ZV, infobalíček ke společnému vzdělávání).
2. Dnem 15. 5. 2016 došlo k avizované změně formuláře žádostí o vyšetření, který byl upraven tak, abychom ze školy obdrželi ke každému žákovi veškeré nezbytné informace dle vyhlášky č. 27/2016 Sb.
Najdete je na našich webových stránkách pod odkazem www.pppbruntal.cz/download.html. Při tvorbě tohoto dokumentu jsme se snažili (v koordinaci s ostatními řediteli poraden v kraji) o jeho maximální
zjednodušení a co nejkomfortnější možnost jeho zpracování pro školy. Přesto je obsáhlejší než pedagogické zjištění, na které jste byli doposud zvyklí. Jedná se o tzv. “beta verzi” (tedy jakýsi zkušební provoz) – čas ukáže, zda v tomto
dokumentu bude nutné přistoupit k nějakým dílčím změnám. Formuláře jsou shodné jak pro základní, tak pro střední školy.
Důležité upozornění: Vzhledem k počtu žádostí o vyšetření, které máme na obou našich pracovištích evidovány, máme již nyní zcela zaplněn harmonogram zvaní klientů do
31. 8. 2016. Všechny žádosti, které k nám od dnešního dne zašlete již budou řešeny v září 2016, tedy dle příslušných legislativních novel (školský zákon, vyhl. č. 27/2016). Z tohoto důvodu je nezbytné, zasílat žádosti
o vyšetření na nových formulářích (v opačném případě budeme nuceni je vracet školám k přepracování) !
3. Připravili jsme pro vás rovněž formulář (najdete ZDE) ke zpracování plánu pedagogické podpory, který obsahuje veškeré náležitosti dle přílohy č. 3 k vyhlášce č. 27/2016 Sb.
(pokud vám bude vyhovovat, můžete využívat).
4. Blíží se termín pracovního setkání se zástupci základních a středních škol, které bude zaměřeno na konkrétní kroky a postupy spolupráce ve vztahu PPP - školy. Termíny byly stanoveny následovně:
Zahájení předpokládáme ve 13,00, místo upřesníme v pozvánce, kterou vám včas zašleme.
5. Dovoluji si připomenout, že vzhledem k blížícímu se termínu účinnosti nové legislativy (od 1. 9. 2016) je nezbytné začít podnikat přípravné kroky. Upozorňuji, že dvouleté přechodné období platí pouze
pro klienty u nás diagnostikované do konce tohoto školního roku. Od září již nastane “ostrý start” - žákům, kteří u nás budou šetřeni od 1. 9. t.r., již budou vydány nové výstupy (zpráva a doporučení) v předepsané struktuře obsahující
podpůrná opatření dle přiznaného stupně podpory (viz. přílohy č. 1 a č. 2 k vyhlášce č. 27/2016 Sb.). Proto je nezbytné se seznámit:
Jsem si vědom, že jde o velmi rozsáhlé materiály, ale bez jejich znalostí nebudou pedagogové schopni pracovat se žáky se speciálními vzdělávacím potřebami, zpracovat plán pedagogické podpory,
vypracovat IVP atd.
|
16. 5. 2016 - NOVÉ FORMULÁŘE PRO ŠKOLY NA NAŠEM WEBU
|
Tiskopisy formulářů (žádosti o vyšetření pro všechny typy škol) naleznete ZDE
Pozn.: Formuláře odpovídají požadavkům vyhl. č. 27/2016 Sb. a jsou shodné pro základní i střední školy (vše ve formátu "docx")
|
9. 5. 2016 - SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA WEBU MŠMT (aktualizováno)
|
|
20. 4. 2016 - SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA WEBU NÚV
A RVP.CZ
|
|
19. 4. 2016 - NFORMAČNÍ E-MAIL PRO ŠKOLY
|
1. Na základě kladných referencí ředitelů ostatních PPP v kraji vám doporučuji zvážit možnost vzdělávací akce pro sborovny na téma “Jak sestavit plán pedagogické podpory” – více info zde:
www.poradnaprodeti.eu/ped_podpora.html (lektor Mgr. Sohrová)
2. Vzhledem k blížícímu se termínu účinnosti nové legislativy (od 1. 9. 2016) doporučuji začít podnikat přípravné kroky (je opravdu “za minutu 12”). Upozorňuji, že dvouleté přechodné období platí pouze
pro klienty u nás diagnostikované do konce tohoto školního roku. Od září již nastane “ostrý start” - žákům, kteří u nás budou šetřeni od 1. 9. t.r., již budou vydány nové výstupy (zpráva a doporučení) v předepsané struktuře obsahující
podpůrná opatření dle přiznaného stupně podpory (viz. přílohy č. 1 a č. 2 k vyhlášce č. 27/2016 Sb.). Proto je nezbytné se seznámit:
se zněním příslušných ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, v platném znění, zejména §§ 16 až 19 (ale i další),
se zněním nové vyhlášky č. 27/2016 Sb. včetně všech příloh,
doporučuji projít si “Průvodce ředitele společným vzděláváním” na webu MŠMT,
sledovat připomínkové řízení k novele vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (pracovní verze návrhu MŠMT přiložena k e-mailu) – vymezuje
činnosti nejen PPP a SPC, ale i školských poradenských pracovišť, výchovného poradce, metodika prevence, školního spec. pedagoga, školního psychologa atd.
Neotálejte, září se blíží! Jsem si vědom, že jde o velmi rozsáhlé materiály, ale bez jejich znalostí nebudou pedagogové ve školách schopni pracovat se žáky se speciálními vzdělávacím potřebami, zpracovat
plán pedagogické podpory, vypracovat IVP apod.
3. Na poradně momentálně řešíme řadu dílčích kroků v souvislosti z blížící se “inkluzí”. Jsme si vědomi extrémního nárůstu (nejen) administrativních činností jak pro nás, tak pro všechny pedagogy škol.
Proto se snažíme vše maximálně (samozřejmě v mezích možností) zjednodušit:
Připravujeme novou žádost a pedagogické zjištění (tzv. informace o dosavadním průběhu žáka - dle vyhlášky č. 27/2016 Sb. nám budou školy zasílat), které musí obsahovat informace nezbytné ke zpracování
zprávy a doporučení (viz. příloha č. 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). Naší snahou je vytvořit jej tak, aby co největší počet položek bylo možno vyplnit výběrem z nabídnutých možností (označení “x”), tedy minimalizovat množství textových pasáží. které by pedagogové byli nuceni doslovně vypisovat (ale ani těm se, bohužel, nevyhneme).
Zpráva a doporučení bude oproti podpisu předávána rodičům a část “doporučení” přímo škole – musí být předáno prokazatelně (osobně oproti podpisu, poštou s doručenkou, elektronicky datovou schránkou).
Zvažujeme tedy možnost komunikace se školami prostřednictvím datové schránky (zaslání ve formátu PDF s razítkem i podpisy).
4. Další důležitá informace pro vás: vzhledem k personálním možnostem poradny (i my jsme “limitování” hodinami přímé činnosti a nutností čerpat ŘD o prázdninách ...) a aktuálnímu stavu počtu žádostí
o vyšetření nyní prioritně řešíme předškoláky (psychologové do cca. 15. 5. t.r.) a žádosti o kontrolní vyšetření (spec. pedagogové do cca. 30. 6. t.r.). S velkou pravděpodobností žádosti k nám zaslané ve 2. polovině dubna (a později),
nebudeme schopni vyšetřit do konce školního roku – tito žáci již budou šetřeni v září s výstupy dle nových legislativních pravidel.
5. Cca. v polovině května plánujeme pracovní setkání se zástupci všech škol (ve dvou termínech pro Bruntálsko a pro Krnovsko), na která budete s dostatečným předstihem pozváni. Témata budou zaměřena
na konkrétní kroky a postupy spolupráce ve vztahu PPP - školy.
|
|
|
|