DROGY VE ŠKOLE
popis řešení některých událostí souvisejících s drogami
1. U žáka byly nalezeny legální návykové látky.
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
[pití a kouření pod povolenou věkovou hranici]
[směrnice k užívání povolených medikamentů u mládeže]
Být si vědom možnosti zneužití těkavých látek. |
[za jakých okolností Ize látku odebrat?]
Prodiskutovat problém se žákem nebo zajistit, aby ho projednal se školním psychologem nebo výchovným poradcem, nebo jiným členem poradního týmu školy |
informovat rodiče nebo právní zástupce žáka;
rozhodnout, zda informovat ostatní členy sboru;
rozhodnout, zda iniciovat obecnou rozpravu s místním protidrogovým koordinátorem |
2. U žáka bylo zjištěno nedovolené vlastnictví zakázané drogy
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
Dle novely zákona č. 112/1998 Sb., kterým se doplňuje zákon č. 140/1961 a č. 200/1996 je zakázáno vlastnit větší než určité množství drogy.
Učiteli není dovoleno bez svolení žáka provádět šetření. Pouze policie je oprávněna u osob podezřelých ze zneužívání drog provádět toto šetření.
Stanovena ohlašovací povinnost. |
Odebrat látku a (pokud nehodláte učinit další opatření) zničit ji (za přítomnosti svědka) nebo (hodláte-li učinit další opatření) uložit ji na bezpečné místo (je-li možno do školního sejfu) se záznamem o případu.
Povést záznam o případu podle platných směrnic školy.
Prodiskutovat případ se žákem nebo zajistit intervenci školního psychologa nebo výchovného poradce. |
informovat rodiče nebo právní zástupce žáka;
rozhodnout, zda informovat ostatní členy sboru;
rozhodnout, zda je nutné postoupit.případ dále (orgány sociálně právní ochrany, policie);
rozhodnout, zda iniciovat obecnou rozpravu s místním protidrogovým koordinátorem; |
3. Na půdě školy je nalezen žák pod vlivem drog nebo alkoholu, nebo trpí abstinenčními příznaky
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
Prioritou číslo jedna je zajistit žákovi i ostatním bezpečnost.
Učiteli není dovoleno bez svolení žáka provádět šetření. Pouze policie je oprávněna u osob podezřelých ze zneužívání drog provádět toto šetření. |
Postupovat podle doporučení uvedených v MPP.
Provést záznam o případu.
Prodiskutovat případ se žákem nebo zajistit, aby ho projednal se školním psychologem, nebo výchovným poradcem. |
informovat rodiče nebo právní zástupce žáka;
rozhodnout, zda informovat ostatní členy sboru;
rozhodnout, zda je nutné postoupit případ dále;
rozhodnout, zda iniciovat obecnou rozpravu s místním protidrogovým
koordinátorem |
4. Žák je přistižen při prodeji drog
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
Prodej drog je nezákonný.
Jde o ohrožení mravní výchovy dítěte. |
Odebrat látku a uložit ji na bezpečném místě (je-li možnost ve školním sejfu) se záznamem o případu.
Provést záznam o případu.
Prodiskutovat případ se žákem nebo zajistit, aby ho projednal se školním psychologem,
nebo výchovným poradcem. |
je li to vhodné, informovat členy sboru;
kontaktovat policii;
zvážit, zda je vhodné informovat žáky; |
5. Na půdě školy byly nalezeny drogy, nebo bavení vybavení k jejich užívání
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
Existuje vážný problém s bezpečnou likvidací používaného injekčního vybavení |
Zajistit bezpečné uložení drogy nebo vybavení (bude předáno policii).
Provést záznam o případu. |
je-li to vhodné, informovat členy sboru;
kontaktovat policii;
zvážit, zda je vhodné informovat žáky; |
6. Žák se svěří s tím, že užívá drogy
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
Vzhledem k věku žáka mohou probíhat právní úvahy týkající se zachování mlčenlivosti |
Nabídnout radu a podporu.
Obezřetnost týkající se zachování mlčenlivosti.
Je-li nutno, obrátit se na relevantní služby. |
zvážit, zda v zájmu žáka vhodnou formou informovat rodiče;
zvážit, zda bude pro žáka prospěšné postoupí-li se jeho případ poradenství; |
7. Škola zjistí, že v místě, kde sídlí, lze sehnat drogy
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
Škola nenese právní odpovědnost mimo své území, má však nicméně v komunitě svou roli a morální odpovědnost |
Spojit se s místními organizacemi, zvláště s policií a sdělit jim odpovídající informace.
Je-li to vhodné, informovat žáky.
Je-li to vhodné, informovat rodiče. |
zajistit, aby pracovníci školy byli dobře informováni o místních problémech ve vztahu k drogám; |
8. Rodič(e) žáky vykazuje(í) problémy se zakázanými drogami nebo alkoholem
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
Na učitelích lze vyžadovat, aby podle závažnosti a možného ohrožení dítěte poskytli přiměřené informace příslušným pracovníkům nebo institucím v oblasti sociální péče |
Rodičům doporučit, aby se obrátili na poradenské služby.
Nabídnout žákovi příslušné informace a podporu. |
zvážit, zda bude pro žáky prospěšné, postoupí-li se jeho případ poradenství |
9. Rodič hledá ve škole radu, jak řešit problémy s drogami u svého dítěte
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
Respektovat specifika každého jednotlivého případu - informace o poskytovaných službách. |
Rodičům doporučit, aby se obrátili na poradenské služby. |
zvážit, zda bude pro žáky prospěšné, postoupí-li se jeho případ poradenství |
10. Pracovník školy trpí problémy s ilegálními drogami nebo alkoholem
Právní a další úvaha |
Zvaž následující postup |
Další možnosti |
Zákoník práce, pracovní řád. |
Doporučit pracovníkovi, aby vyhledal pomoc a radu.
Jasně označit nedostatky v práci této osoby a vyvodit příslušná varovná opatření. |
zvážit způsoby, jakými lze pracovníkovi pomoci;
identifikace osoby, které se může daný případ rovněž týkat |
Každou z výše popsaných událostí doporučujeme oznámit metodikovi prevence a následně ji s ním konzulovat.
|