SYNDROM "PAS" (Parental Alienation Syndrome)
KDYŽ RODIČE BOJUJÍ
PhDr. Ivan SKALÍK, Ph.D.
I. Víkendový tatínek - víkendová maminka
Může víkendový rodič poskytovat dětem lásku a podporu pro jejich rozvoj? Stále více odborníků se klaní k názoru, že je to možné. Tento názor zastávají zvláště ti, kteří přijímají společenskou realitu jako
skutečnost a snaží se minimalizovat následky neustále narůstajících životních nároků, projevujících se mj. také změnou rodinných systémů. Domnívám se, že přijetí stavu a pozitivní nahlížení může odloučeným rodičům pomáhat vytvářet zdravé
vztahy s dětmi. Rozvodovost u nás v posledních letech stále stoupá a nelze očekávat nějaký zásadní zlom. Názor, že i odloučení rodiče mohou velmi dobře pečovat o rozvoj dětí, je stále spíše ojedinělý a často zastíněn společenskými předsudky.
Přitom právě pohled oproštěný od předsudků, namísto odsuzujícího a moralizujícího, na specifické uspořádání rodin může být jednou z cest jak napomáhat “spolusoužití” rodičů žijících odděleně. Většina společnosti a také odborné veřejnosti však
stále vězí spíše v poukazování na “patologičnost” takových vztahů. Samozřejmě zde nechci polemizovat o významu úplných rodin, ten je neoddiskutovatelný. Za tisíce let svého vývoje lidstvo nevynalezlo lepší společenské seskupení pro výchovu
dětí než je úplná rodina. Rodina má unikátní význam pro bio-psycho-sociální vývoj svých členů. Také mnohé výzkumy potvrzují, že děti z neúplných rodin mají větší tendence k rizikovému chování (alkohol, drogy, atp.) a k většímu výskytu různých
onemocnění či zranění v průběhu jejich života. Děti z neúplných rodin mohou mít také více obtíží při zakládání vlastních rodin. To však neznamená, že by to v budoucnu nedokázali, ale cesta k vytvoření harmonických vztahů může být pro ně
obtížnější. Ano, pokud se daří vytvářet zdravé rodinné prostředí, kde oba partneři a děti žijí spokojeně a navíc si rodiče uvědomují nutnost neustálé “práce” na zvyšování odolnosti rodiny a vycházejí si vstříc, je to štěstí a zároveň dar pro
všechny. Je potěšitelné, že se oblast odborného výzkumu, ale také články v populárních časopisech i denním tisku věnují více pozornosti právě těmto funkční rodinám. Nepopisují se jen patologie a dramatické příběhy. Nově vznikající obor
psychologie rodiny se již více zaměřuje na hledání cest vedoucí k posilování odolnosti rodiny, přičemž složení rodin může být různé.
Z pohledu lidí, kteří prošli dlouhodobě neuspokojivým vztahem je zřejmé, že i rozchod a odluka může být produktivním řešením. Zvláště v případech, kdy se partnerské neshody, ovzduší v rodině a bezvýchodnost
společného života dostaly do takové situace, že zraňují většinu jejich členů. Domnívám se, a denní terapeutická praxe mi to potvrzuje, že v těchto případech záleží daleko více na způsobu rozchodu a schopnosti partnerů dohodnout se na působení
na děti, než na následné roli víkendového rodiče. 99.9 procent všech partnerů v období rozchodu si přeje co nejméně zatahovat děti do,partnerských vztahů. Daří se to však spíše menší části rodičů. V mnohých partnerech zvláště v těžkém období
rozchodu, kdy emoce, napětí, zlost a mnohdy nenávist významně přetlačí racionální uvažování a zdravý rozum, nezbývá místo pro dohodu. Pokud partneři odstoupí od boje a snahy o přetlačení druhého, objeví se prostor pro respektování partnera ve
prospěch společného působení na děti. Důležité je přitom uvědomit si, že vždy nemusí jít o vyjádření souhlasu s partnerovým postojem. Role víkendových rodičů je však mnohým ztížena právě již ve fázích hledání shody a nového rytmu života.
Dospělí to často nezvládnou a běžně jsou známy případy, kdy otec a matka (tuto jejich roli nesmaže nikdo) spolu nekomunikují i několik let a děti se často (i nevědomě) stávají prostředníky jejich boje. Jak velká je to zátěž pro děti si často
nedokážeme představit a děti se s ní svěřují někdy až po mnoha letech. Pokud se otec a máma dokáží dohodnout i po odloučení a mohou společně komunikovat, což se mj. stává v otevřené společnosti stále častěji, mohou využívat také pozitivní
faktory odloučení mezi něž lze řadit: vztahy rodičů jsou oproštěny o napětí a neshody společného života, společně se mohou domlouvat na výchovných aspektech, dítě je ovlivňováno “dvěmi” oddělenými důvěryhodnými osobami, čas strávený s dítětem
může být intenzivnější. Mohli bychom najít mnoho dalších pozitivních aspektů působení víkendových rodičů. Z životních partnerů se tak mohou stávat partneři při výchově dětí. Oba tak získávají novou roli, která je všem kolem (i jim samotným)
mnohem více srozumitelná. Partneři při výchově dětí si pak dovolí třeba společně stanovovat přesné hranice, které pomáhají jim a zvláště dětem - dochází ke shodě. Pokud ke shodě nedojde, stávají se děti často nedobrovolně nástrojem
pro “řešení” situací, které dospělí nedokáží zvládnout.
II. Syndrom zavrženého rodiče - když rodiče bojují
Nabízíme Vám krátký pohled na méně radostné porozvodové situace, kdy nejenže rodiče nespolupracují, ale jeden z nich se navíc snaží všemožně přetrhat kontakty s biologickým rodičem.
Když rodiče mezi sebou dlouhodobě bojují nelítají kolem jen třísky a skleněné předměty, ale lítají v tom hlavně děti - ze strany na stranu, ode zdi ke zdi. Hádaví, hašteřiví a vzájemně se napadající rodiče vytváří
rodinný prostor plný ostrých hran, prohlubní a temných zákoutí, kde se dítě může velmi snadno zranit nebo i ztratit. Přitom z úst téměř všech rodičů (pomíjíme li patologie) souzvučně zní věta “hlavně ať to nepostihne děti”. Což je v mnoha
případech také jeden z mála společných názorů, ale pro jeho naplnění ovšem v “boji” nenajdou následně místo. Pokud tento boj přejde v nevraživost a snahu “odstranit” či znemožnit partnera v očích dítěte, soupeření dostává novou podobu, zvláště
pak po rozvodu a po odloučení rodičů. Stejně jako každý jev narůstající ve společnosti tak i toto chování si již získalo oficiální označení: syndrom zavrženého rodiče (Parental Alienation Syndrome). Probíhají již mezinárodní konference a teorie
humanitních věd (především psychologie a sociologie) mají nový subjekt bádání a snaží se napomoci řešení situaci popise a návody jak z toho ven. Jedno z obecných doporučení je přestat bojovat a nenávidět druhého. Ano, zdá se, že by stačilo
jen málo - přestat bojovat.
Pan K. měl 6ti letého syna v zahraničí a k tématu obtíží kontaktů se synem dostal jen náhodou v rámci individuálního koučování organizované zaměstnavatele. Odloučení od syna nesl těžce a ještě více na něj doléhala
nemožnost normálních kontaktů. S bývalou ženou sváděl již 3 roky boj o rozšíření kontaktů se synem, na obou stranách vytáhlo do boje také několik právníků. Rozhodnutí soudu (podle pana K. naprosto nesmyslné) mu poskytlo možnost pobýt s
dítětem “několik” hodin přes víkend. V interpretaci bývalé ženy to byly 2 hodiny dopoledne jednou za měsíc. Na jednom sezení jsme se věnovali možné reakci “protivníka” na neochotu dále bojovat. Co se stane, nebo spíše může stát když není s
kým bojovat? Pak K. se pokusil o změnu v přístupu k matce jejich syna- ostrost a boj vyměnil za vlídný dopis, že nemá zájem přetahovat syna, ani znemožňovat bývalé manželce spokojené žití s jiným partnerem a uvedl některé další vstřícné a pro
něj naprosto jasné kroky. Písemnou formu zvolil z obavy před naskočením obvyklého bojového vzorce chování ženy (i svého) v osobním kontaktu, dříve než by se mohl dostat k nabídce změny, mohl by v osobním kontaktu vzplanout boj. Pak K vyjádřil
také zájem o plnění úlohy otce aniž by jakkoliv chtěl oslabovat pozici matky. Zmínil se také o skutečnosti, že vede spokojený život s někým jiným a nemá zájem o vratné kroky, ale o kontakt otce se synem.
Ve výše uvedené příkladu mělo ukončení boje až pohádkový účinek. Již následující měsíc měl otec možnost být se synem celý den a těší se až jej bude moci pozval se svolením mámy na návštěvu do jeho domova. Bohužel
se ale také stává, že rodič zůstává v boji natrvalo a jeho snahou je zavrhnout bývalého partnera. Rodič pak “programuje” dítě k nenávisti a zavržení druhého rodiče. V očích “programujícího” rodiče je pak vše co je spojeno se “zavrženým” rodičem
špatné, nebezpečné a škodlivé. Týká se to jak zavrženého rodiče tak celého jeho okolí. Tímto postojem je však nejvíce postiženo dítě. Zavržený rodič se nemůže účinně podílet na výchově ani na hmotném zabezpečení dítěte, přestože o to má zájem.
Navíc je dítě programováno k negativním postojům a odsouzením zavrženého rodiče. Aby vyšlo vstříc programujícímu rodiči (vždyť s ním žije a má ho rád) potlačuje a vytěsňuje své emoce, což může vést k trýznivým pocitům a k celé škále
psychosomatických obtíží. U dítěte v takových situacích dochází k narušení sebedůvěry - protože svým pocitům vlastně nemá a nemůže věřit. Dochází k narušení psychického vývoje dítěte a je pak dále umocněno v období, kdy dítě získává poznatky o
dědičnosti, genetice, o přenosu rodových vzorců chování. Dítě má pak vlastně nenávidět v sobě tu část, kterou zdědil po zavrženém rodiči. A která část a které chování to vlastně je? Samotný rozchod rodičů je pro dítě náročný, ale lze jej
zvládat. Dojde-li však k programovému zavržení jednoho z rodičů, dochází ve vývoji dítěte k deformacím a může dojít i ke zpomalení psychického vývoje. Ať už jde o programované zavržení vedené matkou nebo otcem, vytváří v dítěti do budoucna
model nepřátelského chování k druhému pohlaví. Může docházet také k narušení vnímání autorit a v dítěti je pěstován akt nepřátelství - navíc svým způsobem bezdůvodné nepřátelství. Dítěti není v průběhu boje rodičů umožněno poznat model slušné
domluvy, což se mu právě pro složitý svět změn může v budoucnu velmi hodit.
Cesta vymanění se z takových zážitků a zažitých vzorců chování je pro děti dlouhá, někdy trvá léta jindy desetiletí. Ale je dobré mít na paměti, že změna je možná v každém věku. Avšak v tomto případě je
nevyvratitelnou pravdou tvrzení: čím dříve tím lépe. Dětem, které prochází řízenou nenávistí k jednomu z rodičů bychom se mohli snažit pomoci snad jen vlídností a ukazováním i jiných způsobů chování mezi sebou než je hádka a nenávist.
Pro odborné pracovníky je to pak otázka schopnosti identifikovat děti v tomto postavení, správně odhadnout a diagnostikovat situaci. Možná nejen pro odborné pracovníky je to také otázka nalezení odvahy pokusit se změnit neutěšený stav dítěte
i svědomím, že se mohou stát terčem posměchu a napadání za strany “pseudoochranitelských” rodičů.
Možné motivy
Motivace programujícího rodiče vyplývá převážně z těch horších
(destruktivních) stránek lidské povahy, jako je motiv moci, pomsty,
trestání, nenávist a agrese, jimž je dán volný průběh. Dále se zde
pravidelně podílejí motivy vysoce pochybné jako (1) "potřeba vnějšího
nepřítele" (na kterého je možné svést všechny těžkosti a vlastní selhání)
nebo (2) egoistická snaha po výhradním vlivu na utváření psychiky dítěte a
na jeho další život, což nezřídka přejde v pocit vlastnictví i již
dospělého dítěte. V rámci tohoto egoismu nejsou pak legitimní nároky a
přání druhého rodiče (a i dítěte) respektovány, nýbrž jsou ignorovány nebo
vysmívány.
Jak se syndrom zavrženého rodiče vypěstuje? Docela jednoduše:
programující rodič se o zavrhovaném rodiči vyjadřuje tak, že vlastně
všechno s ním související je špatné, škodlivé až nebezpečné. Může se tak
vyjadřovat přímo k dítěti nebo i k dalším osobám tak, aby to dítě slyšelo.
Pravidelný je i citový doprovod takového hodnocení. Záběr je široký: nejen
přítomnost, ale vlastně vše v minulosti bylo špatné a budoucnost by byla
nejlepší, kdyby zavrhovaný rodič zmizel ze scény. Dítě je při tom citově
vydíráno: programující rodič reguluje svůj přísun lásky podle toho, jak
dítě indoktrinaci přijímá.
Možné důsledky
U dítěte s rozvinutým SZR dochází samozřejmě i k průvodním důsledkům
tohoto jevu a to:
1) Dítě ztratí téměř vše, co s druhým rodičem souvisí. Ztráty
se týkají hmotných statků, výchovného a vzdělávacího působení, praktické
pomoci v různých životních fázích či situacích apod. Zavržený rodič by
mnohdy takovou pomoc svému dítěti rád poskytl. Je k tomu motivován nejen
různými společenskými tlaky, ale zejména obecně známými genetickými
mechanizmy. Jeden z jejich projevů v našem vědomí je i silný emocionální
zájem na úspěchu svého potomka, "své krve". Tento zájem působí obdobně u
matek i otců a samozřejmě i u jejich pokrevních příbuzných, byť již v
menší míře. Zavržený rodič je ovšem k hmotnému zajištění a výchovnému
působení povinován, jak vyplývá z ustanovení § 31 odst. 1 písm. a, § 32
odst. 1 a § 85 zákona o rodině.
2) U dítěte se zabrzdí a zdeformuje emocionální vývoj
a) Dítě je programováno k potlačení původních pozitivních emocí
k nyní zavrhovanému rodiči. Navíc potlačení či vytěsnění emocí pravidelně
vede ke vzniku celé škály trýznivých psychopatologických symptomů, které
odčerpávají značný díl psychické energie.
b) Dítě je programováno dávat volný průběh emocím nenávisti, podloženým jen slabými,
neopodstatněnými či absurdními argumenty, za úplné absence pocitů viny.
Takové programování rovněž zamezí možné korekci, sebereflexi apod. (Takto
asi vzniká živná půda pro fanatismus).
c) Dítěti se podstatným způsobem naruší jeho sebedůvěra, vštípí se mu totiž do citového života
přesvědčení, že jeho druhý rodič je špatný, závadný. Později se dítě v
hodinách biologie ve škole dozví o dědičnosti, chromozómech, genech a tedy
také o tom, že přesná polovina jeho genetické výbavy, "jeho krve" je ze
závadného, veskrze ničemného člověka. Sebedůvěra a sebehodnocení dítěte
tak utrpí citelnou a trvalou ránu.
3) U dítěte se zabrzdí a zdeformuje psychosociální vývoj
a) Dítěti je totiž odebrán vhodný, tolik potřebný model k
převzetí sexuální identity a role. Programuje-li matka (zdaleka
nejčastější případ), pak chlapci jsou - mnohdy nevratně - poškozováni v
identifikaci s přirozeným mužským vzorem, tedy otcem, a dívkám je
ztěžována volba erotického partnera v budoucnosti, který je rovněž vybírán
podle otcovské předlohy. Programuje-li otec, pak se popsaný obraz pouze
zrcadlově mění.
b) Dítěti je narušen vztah k autoritám, snížena
schopnost sociální diferenciace. Je špatné, když dítě začne bez vážné
příčiny nenávidět nějakou osobu v relativně neutrálním postavení, např.
učitelku hudby, a když to rodiče tak ponechají. Je však mnohem horší, když
se tak děje vůči osobě, jenž dítě miluje a která je současně jednou ze
dvou nejdůležitějších osob, jež dítě na světě má. V tom spatřujeme
tragický prvek SZR, naznačující, že programující rodič "jde přes mrtvoly".
Zavržený rodič má vůči dítěti i postavení legitimní autority a později tak
dochází u dítěte k narušení vztahu k autoritám vůbec, neboť tento základní
modelový vztah je hluboce zpochybněn. Navíc SZR operuje tak, že
nepřátelství a nenávist se rozšíří na všechny příbuzné zavrženého rodiče.
Vliv tohoto "tréninku" působí ještě dál, dítě získá pohotovost obdobným
způsobem se chovat i ke všem dalším "nepohodlným osobám".
c) Dítěti je znemožněno, aby zažilo tolik potřebný model slušné, civilizované
domluvy i za ztížených podmínek mezi dvěma různícími se stranami. Dítě,
které takový model má, je mnohem lépe vybaveno pro svůj budoucí život.
d) Dítě ztratí významnou část dat k vytváření své identity,
řečeno jinými slovy, ze strany zavrženého rodiče ztratí polovinu informací
odkud pochází, jaké má předky, co dělali, čím vynikli apod. Tyto
genealogické informace jsou dítěti upřeny, v nejlepším případě (začne-li
se s programováním, až když je dítě starší) zůstávají v jakémsi zakázaném
území, v němž se pátrání nedovoluje.
e) Dítě, které původně milovalo oba rodiče, projde zkušeností "brainwashingu", která je hluboce
ovlivní. Vytváří se tak u něj "falešné já", nepravé a zdeformované jádro
vlastní osobnosti, což je celoživotně poznamenává.
R.A. Gardner identifikoval osm klíčových diagnostických kriterií SZR a
rozlišuje tři jeho typy podle intenzity. Kriteria (1-8) a typy jsou
zachyceny v přehledné tabulce níže.
Diferenciální diagnóza tří typů syndromu zavrženého rodiče
symptomatické projevy |
mírný |
střední |
těžký |
1. Kampaň za degradaci rodiče |
minimální |
mírná až zřetelná |
velmi intenzivní,velké šíře |
2. Slabé, neodůvodněné či absurdní zdůvodňování |
minimální |
přítomné |
četné absurdní racionalizace |
3. Nepřítomnost ambivalence |
normální ambivalence |
žádná ambivalence |
žádná ambivalence |
4. Fenomén nezávislého názoru |
pravidelně nepřítomný |
přítomný |
přítomný |
5. Reflexivní podpora programujícího rodiče v rodičovském konfliktu |
minimální |
přítomná |
přítomná |
6. Nepřítomnost pocitu viny |
normální pocit viny |
žádný nebo minimální pocit viny |
žádný pocit viny |
7. Vypůjčené scénáře |
minimální |
přítomné |
přítomné |
8. Rozšíření nepřátelství na členy původní rodiny zavrženého rodiče |
minimální |
přítomné |
širokých rozměrů, často fanatické |
Přechodné těžkosti v době styku |
pravidelně nepřítomné |
střední |
velmi velké, případně styk není vůbec možný |
Chování během styku |
dobré |
periodicky antagonistické a provokativní |
žádný styk, nebo destruktivní a trvale provokativní chování během návštěvy |
Citová vazba k programujícímu rodiči |
intenzivní, zdravá |
intenzivní, mírně až středně patologická |
intenzivní, těžce patologická, často paranoidní vazba |
Citová vazba k zavrženému rodiči před jeho zavržením |
intenzivní, zdravá či minimálně patologická |
intenzivní, zdravá či minimálně patologická |
intenzivní, zdravá či minimálně patologická |
Komentář, bližší vysvětlení
Ad 1: Kampaň za degradaci zavrženého rodiče. Dítě typicky
projevuje silnou nenávist k takovému rodiči. Na dotaz psychologa
(zdravotníka, sociální pracovnice, soudce apod.) spustí výčet záporných
charakteristik, zlých činů, špatného chování. Z výčtu je patrné, že část
obvinění má od programujícího rodiče, avšak dítě je pravidelně doplňuje
vlastními "poznatky". Výše zmíněná nenávist by měla být v uvozovkách,
protože dítě vůči zavrženému rodiči stále chová mnoho pozitivních, avšak
potlačených či vytěsněných emocí.
Ad 2: Slabé, neodůvodněné
či absurdní zdůvodnění degradačních snah. Taková jsou zdůvodnění nechuti
či odporu k setkání se zavrženým rodičem, případně nenávisti k němu. "Proč
vlastně nechceš jít na návštěvu k tatínkovi?" "Protože se mně pořád na
něco vyptává". "A na co například?" "Tak třeba jak mně to jde ve škole, co
jsme probírali. A taky, co se mně líbilo z toho, co jsem přečetla."
Ad 3: Nedostatek ambivalence. Normální dítě na dotaz uvede
kladné povahové vlastnosti otce i matky a také nějaké méně příznivé
charakteristiky, např. že rodič trvá na pořádku až moc přísně. Uvede také,
co kdo dovede i nedovede. Děti postižené SZR vypěstovaly černobílé
hodnocení rodičů - jeden má pouze pozitivní charakteristiky, druhý pouze
negativní. Je-li dítěti např. ukázána dřívější fotografie, z níž je
patrné, že zavrženého rodiče mělo rádo, pak racionalizuje "tady jsem se
musel(a) usmívat, jinak bych byl(a) zbit(a)" ap.
Ad 4: Fenomén samostatného názoru/úsudku. Děti postižené SZR často uvádějí, že
nechuť stýkat se s druhým rodičem je jejich vlastní, že takové pocity po
nich nikdo nevyžadoval. Programující rodič to rád zdůrazňuje před jinými
dospělými, zejména těmi, kteří SZR mají posoudit: "Dítě, po tom všem, co
vidělo, si samo vytvořilo názor, do toho mu nijak nemluvím". Dítě (vlastně
ve všem závislé) je programujícím rodičem chváleno za "nezávislé" tvoření
úsudku, čímž se mu taková indoktrinace ještě pevněji vštěpuje citového
života.
Ad 5: Reflexivní podpora programujícího rodiče v
rodinném sporu. Při diagnostických či terapeutických sezeních za účasti
obou rodičů a dětí, dítě postižené SZR souhlasí reflexivně, automaticky a
bez zaváhání se vším, co programující rodič tvrdí. Nečeká na protiargument
rodiče zavrženého, nebo jej zcela ignoruje, tedy nevidí, neslyší. Dětská
argumentace vůči zavrženému rodiči resp. jeho kritika bývá - ve srovnání s
programujícím rodičem - dokonce silnější a emotivnější.
Ad 6: Nepřítomnost pocitů viny nad vykořisťováním zavrženého rodiče a nad
tvrdostí až krutosti vůči němu. Děti postižené SZR nezakoušejí žádný pocit
viny, že zavržený rodič je postižen, že trpí. Schází jim též i pocit vděku
za dárky, za placení různých výdajů. Výdaje a potíže zavrženého rodiče
vnímají jako správný trest, který by vlastně měl být ještě větší. Křivé
obvinění z pohlavního zneužívání ilustruje, kam až může jít nepřítomnost
pocitů viny u dítěte, které si jinak dává pozor, aby nezašláplo broučka,
protože by ho to bolelo. Příprava takového obvinění také ukazuje, kam až
může jít nenávist a krutost programujícího rodiče.
Ad 7: Vypůjčené scénáře. Přítomnost vypůjčených scénářů signalizuje vysokou
pravděpodobnost, že dítě je postiženo SZR. Z kontextu dětských obviňování
zavrženého rodiče a z jejich obsahu je patrné, že byly sdělovány
programujícím rodičem, dítětem vyslechnuty a reprodukovány. Dětská výpověď
pak obsahuje výrazy a obraty, které děti daného věku ještě nepoužívají.
Mnohá dětská obvinění jsou identická s obviňováním programujícího rodiče.
Stane se dokonce, že dítě - ve své naivitě - označí zdroj přímo, z čehož
má programující rodič samozřejmě jen malou radost.
Ad 8: Rozšíření nepřátelství a nenávisti na celou původní rodinu zavrženého
rodiče. Patří do ní bratranci a sestřenice, tety, strýcové a samozřejmě i
prarodiče. Nepřátelství jde pak i dále, na přátele zavrženého rodiče,
jejich děti a na další blízké. Původní, vzájemně láskyplný vztah se u
dítěte postiženého SZR změní v nepřátelství, dokonce ještě méně
zdůvodnitelné než je nenávist k zavrženému rodiči - který třeba dříve
vyžadoval plnění nějaké méně příjemné povinnosti.
Dosud jsme se zabývali škodlivými důsledky syndromu zavrženého rodiče
pro dítě a také možnými motivy rodiče, který takto dítě programuje.
Důsledky jsme popsali na obecnější rovině - existuje však také řada studií
o konkrétních zdravotních a psychických potíží dětí takto postižených, jak
v dětství, tak i později, po dosažení dospělosti.
Zaměříme se nyní na možnosti nápravy stavu, tedy terapie, přesněji
řečeno deprogramování. Nejdříve několik úvodních poznatků:
- Pokud zavržení rodiče dostávají od poradců, terapeutů a jiných
profesionálů rady typu: "zatím to nechte být, nevyvolávejte další stres,
chce to čas, ten rány zahojí, dítě k vám časem najde cestu, bude to
šťastné shledání" apod., pak jde buď o vědomý klam nebo spíše o zbožné
přání, radu zcestnou, nepodloženou žádnou empirií. Snad k tomu někdy může
dojít, ale je to extrémně řídký případ.
- Ponecháme-li indoktrinované dítě v jeho původním prostředí s
indoktrinujícím rodičem, pak se obsah jeho paměťových neurálních okruhů v
mozku jen dále upevní a stávají se velmi nepřístupné pro změnu. Optimální
pro deprogramování dítěte je změna jeho prostředí, zamezení vlivu
programujícího rodiče.
- Nechceme-li vzniklou situaci ponechat svému osudu, pak jsou k další
naší činnosti nezbytné dvě podmínky a to:
1) konkrétní případ dítěte musí být správně diagnostikován
terapeutem, dobře obeznámeným se syndromem zavrženého rodiče a
2) veškeré snahy zavrženého rodiče o nápravu musí probíhat v
rámci průběžné spolupráce s terapeutem, dobře obeznámeným se syndromem. V
opačném případě je velké riziko způsobení větších škod než užitku.
Pro porozumění mechanizmům uplatňujícím se v programování dětí je velmi
prospěšné srovnání s procesem vymývání mozku, tak jak se praktikuje v
některých sektách. Brainwashing prováděly i některé totalitní režimy, ve
velkém měřítku např. čínský komunistický režim se zajatými americkými
vojáky v době Korejské války v 50. letech minulého století. J. R. Lipton
identifikoval osm účinných mechanizmů při brainwashingu, R. A. Gardner je
srovnává s postupy užívanými při vytváření syndromu zavrženého rodiče
(Gardner, 2001, str. 6-14). Podobnost je vysoká i když jsou samozřejmě i
rozdíly.
Dostáváme se tak vlastnímu terapeutickému působení - deprogramování.
Není to žádná snadná úloha, je to bohužel válečný stav. Není to volba mezi
dobrem a zlem, je to spíše volba zla menšího s určitou šancí na pozitivní
vývoj. Můžeme se samozřejmě vzdát hned v počátku - tím ovšem dáme signál,
že zlo má zelenou.
Začneme-li válku, musíme počítat s velmi intenzivní nenávistí se strany
programujícího rodiče, který mobilizuje další příbuzné, svědky, advokáty,
opakovaně obíhá příslušná úřední místa a neváhá používat i vykonstruovaná
obvinění těžkého kalibru (jako např. pohlavní zneužívání dítěte). Musíme
počítat i se značným stresem pro dítě, byť dočasným, nebo také marným,
když nevyhrajeme.
Avšak když vyhrajeme, uděláme hodně pro dítě: jeho vztahy k oběma
rodičům se mohou do velké míry znormalizovat, obnoví se původní pozitivní
vztah dítěte k nyní zavrženému rodiči a dítě se zbaví současného těžkého
náboje nenávisti. Dítě bude mít k zavrženému rodiči zase blízko, který se
mu tak vrátí. Uděláme také hodně pro společnost, i když to není na první
pohled tak zřejmé.
Nejdříve něco o základní konstelaci na válečném poli.
Na naší straně máme zavrženého rodiče, který nás žádá o pomoc s tím, že
mu bylo ukradeno dítě, které miluje a které dříve milovalo jeho.
Na straně druhé máme programujícího rodiče, plného nenávisti a
zpracované dítě, papouškující to, co tento rodič říká. Oba dva považují
kontakt se zavrženým rodičem za něco jako setkání s vyvrhelem, démonem.
Nezřídka má programující rodič ku pomoci obratného advokáta.
Jsou zde ještě úřady (sociální pracovníci, soudy), ale příslušní
činitelé mohou být neznalí (syndromu zavrženého rodiče), mohou být obecně
neochotní dělat něco víc než je rutina, mohou se také obávat, že při větší
angažovanosti může být nějaká nepříjemnost (např. žaloba za údajné
překročení pravomoci) a mohou být i nenávistní. V průměru jsou úřady
ochotnější pomoci, je-li stěžujícím se rodičem matka. Stěžuje-li si otec,
jeho stížnost zapadne mezi spisy, paragrafy, směrnice a povzdechy: "S tím
my nemůžeme nic dělat …".
Pokud by se něco mělo zlepšit, pak je nutná ochota a širší součinnost
úředních míst. Bez nich (soudců a sociálních pracovníků) je v tomto směru
těžké něco dělat. Úřední osoby potřebují dostatek odborných studií (tedy
vědu) dokládajících, že deprogramování má pozitivní výsledky a medializaci
těchto poznatků tak, aby se dostaly do obecného povědomí společnosti. Pak
budou i tímto směrem rozhodovat.
Samozřejmě, že při rozhodování o opatření záleží i na typu, tedy na
stupni závažnosti syndromu. Výše jsme uvedli tabulku se symptomatickými
projevy, níže uvádíme tabulku s týmž dělením, ale s návrhy různých
opatření, jak úředních (právních), tak terapeutických.
Obsah tabulky může být pro naše čtenáře překvapivý, avšak opatření
fungují (ne úplně vždy a ne vždy ideálně). Jedno z dobře fungujících
lůžkových reintegračních zařízení je tzv. Rachel Foundation, je možné jej
navštívit na webové stránce: www.rachelfoundation.org. Vřele doporučujeme,
stejně jako i další: www.rgardner.com, kde získáme další informace o
syndromu zavrženého rodiče (knihy, články, citace aj.).
Rozsah článku je omezený, zmíníme se ještě telegraficky o dvou
zajímavostech. Novinkou prof. Gardnera je jeho tzv. zástupná
deprogramovací procedura (Vicarious Deprogramming Procedure). Je to pro
případ, kdy terapeut má přístup pouze k zavrženému rodiči. Procedurou lze
dosáhnout významných výsledků, i když jen v některých případech.
Podrobněji o této metodě a i jiných píše českým čtenářům již známý prof.
R. A. Warshak v knize s příznačným názvem: Rozvodové jedy (Divorce
Poison). Vyjde u nás v nakladatelství Triton v r. 2003. Ještě tuto doušku
na závěr: Nezapomenutelné jsou kazuistiky prof. Gardnera. Čteme je jako
napínavou detektivku, v níž se bojuje o každou píď dětské psychiky a
nakupená nenávist a jedy se nahrazují pravdou, realitou a původním
láskyplným vztahem k nyní zavrženému rodiči.
A úplně na závěr. Syndrom zavrženého rodiče nás přivádí i k filozofii
výchovy. Děti by neměly mít volnost hanobit a ponižovat své rodiče. Ve
výchově musí být odpovědnost a musí být vyvozovány důsledky. Taková je
historie světa. Bez odpovědnosti a bez schopnosti přijmout důsledky
civilizovaná společnost nemůže existovat. Děti postižené SZR jsou
programovány k tomu, aby byly necivilizované a dokonce i
psychopatické. To se negativně promítne do dalších oblastí dětského
života: do vztahů doma, v sousedství, ve škole a samozřejmě i do dospělého
života.
Rozdílná opatření vůči třem typům SZR
Úřední (právní) opatření
typ mírný |
střední |
těžký |
Rozsudek soudu: Výhradní výchova zůstává u programujícího rodiče |
Program A (nejčastější)
1. Rozsudek soudu: výhradní výchova zůstává u programujícího rodiče
2. Soud určí terapeuta pro SZR
3. Možné sankce
a) napomenutí poštou
b) pokuty
c) práce prospěšné pro komunitu
d) podmínečné odsouzení
e) domácí vězení
f) vězení
Program B (nutný příležitostně)
1. Soudní rozsudek: změna výchovy (od programujícího k zavrženému rodiči)
2. Soud určí terapeuta pro SZR
3. Soud nařídí velmi omezený kontakt dítěte s programujícím rodičem, monitorovaný, aby se předešlo indoktrinacím |
1. Rozsudek soudu: změna výchovy - od programujícího rodiče k zavrženému
2. Soud nařídí program pro dočasný pobyt dítěte v lůžkovém reintegračním zařízení |
Terapeutické opatření
typ mírný |
střední |
těžký |
Obvykle není nutné |
Programy A a B Terapie terapeutem specializovaným na SZR - jmenuje soud |
Program v lůžkovém reintegračním zařízení monitorován soudem určeným terapeutem - specialistou pro SZR |
Literatura:
Bakalář, E.: Průvodce otcovstvím. Praha, Vyšehrad, 2002
Gardner, R.A.: The Parental Alienation Syndrome. A Guide for Mental Health and Legal Professionals. Second Edition. Cresskill, New Jersey, Creative Therapeutics, Inc.1998
|