ŠIKANA
NEBEZPEČNÁ EPIDEMIE
Naše společnost si stále více uvědomuje nebezpečí rozšířeného užívání drog, proto zajisté musí hledat cesty, jak tento problém řešit. V médiích, literatuře a periodikách různé odborné úrovně se dočítáme o
odstrašujících případech a intenzivně jsou nám předkládány grafy a schémata rostoucího počtu drogově závislých osob, popisovány úspěchy policistů v boji s drogovým problémem, při Úřadu vlády ČR pracuje meziresortní protidrogová komise, na
úřadech protidrogoví koordinátoři. Potřebnost těchto funkcí a institucí je zajisté nezpochybnitelná a celý tento negativní fenomén si určitě zasluhuje patřičnou pozornost, zejména ve vztahu k dětem a mládeži.
S určitostí však nelze souhlasit s tvrzením některých "odborníků" a politiků, že na našich školách a mezi dětmi jde o problém nejpalčivější. Stále více dětí však postihuje jev mnohem rozšířenější,
často skrytý a opomíjený a proto, dle našeho, i závažnější, tedy problém narušených kolektivních vztahů, ubližování, agresivity a vzájemného týrání, již po mnoho let s jasně definovaným názvem šikana!
"Šikana se ve své zárodečné formě vyskytuje prakticky na všech
typech našich škol," říká psychoterapeut a etoped dr. Michal Kolář, který se
fenoménem šikany zabývá více než dvacet let. "Jednoznačně určit, kdy se jedná o
šikanu a kdy o klukovinu, není vůbec jednoduché, často to vyžaduje už odborný
pohled. Zjednodušeně lze ale říci, že rozhodující je skutečnost, jak ‘legrácky‘
svého okolí prožívá postižený. Někdy vypadají výpovědi dětí, které se staly
oběťmi počáteční šikany, na první pohled jako banality, ale seřadí-li se za
sebou, sečtou-li se, výsledek bývá hrůzný," vysvětluje odborník.
Šikana se jako epidemie rozšířila do všech škol (na některých,
jako jsou například učiliště či základní školy, má těžší "průběh", na gymnáziích
mírnější), zejména do těch, kde se praktikují tradiční způsoby pedagogické práce
s autoritativním přístupem k žákům, kde se nepracuje s žákovskými
skupinami, kde svět dětí je neprostupně oddělený od světa dospělých. Není tedy
divu, že se většina učitelů na těchto školách domnívá, že u nich šikana
neexistuje. A tak se tato "sociální nemoc", skrytá zraku veřejnosti i učitelů,
může rozvíjet a ze zárodečné formy vybujet do pokročilého stadia.Tím je podle
současných výzkumů postiženo zhruba dvacet procent skupin na našich školách.
Znamená to tedy, že u nás je šikanováno na 300 tisíc dětí. Žádný rodič si nemůže
být jistý, že se jeho dítě nestane obětí šikany.
"Situace je velmi bolestivá, nebudu mluvit o dopadech, o
následcích, ty jsou katastrofální," konstatuje Michal Kolář. "Ale když už se
něco takového ve škole provalí, přesvědčuji se o tom, že se oběti spíš ublíží,
než pomůže. Na školách většinou neexistuje nějaká metodická příprava učitelů.
Ačkoliv jsou kantoři v první linii, vůbec nevědí, co mají dělat. Zůstali na
holičkách. V současné době snad nastal trochu posun v tom, že se o šikaně mluví
a že se alespoň na některých fakultách teoreticky probírá. Přestože existují i
vzácné výjimky, celkově je ve školách situace velice nepříznivá."
Slova dr. Koláře potvrzuje i příběh, který před časem šetřil: Na
jedné škole spolužáci vážně psychicky i fyzicky poranili chlapce. Zoufalí rodiče
šli za ředitelkou. Ta si dala zavolat agresory a z jejího "šetření" vyplynulo,
že chlapec své spolužáky psychicky týral, nadával jim, takže jim vlastně nezbylo
nic jiného, než zavléci ho do sklepa a tam mu kromě jiného zlomit ruku.
"Takových případů šetřím poměrně dost," přiznává psychoterapeut. "I když se
podaří prokázat,že jde, stejně jako v případě zmíněného chlapce, o šikanu, ale
školu pro spolupráci nezískáte, pak pomoc je jen částečná. Šikana může
pokračovat dál, tentokrát třeba vůči někomu jinému."
Na druhé straně ani učitelé, kteří chtějí šikaně čelit, to nemají
snadné. Ve škole se sportovními třídami v Havlíčkově Brodě pět hokejistů
týralo a těžce poranilo svého spolužáka.Chlapcova maminka se z toho zhroutila a
skončila na psychiatrii. Agresoři byli ze školy vyloučeni. To však vzbudilo
obrovský odpor sportovního oddílu a spoustu negativní reakce vůči ředitelce
školy. ("Vy je za klukovinu vylučujete! My do nich dáváme miliony!") Nakonec
bylo přece jen spravedlnosti učiněno zadost.
"Ne vždy to takhle skončí. V několika podobných případech byli
ředitelé škol i odvoláni," zpochybňuje optimismus Michal Kolář. "Vina se svalí
na lidi, kteří byli nějakým způsobem u toho. Veřejnost i nadřízení se mylně
domnívají,že kdyby dotyčný měl kázeň, bylo by vše v pořádku. Ale to je omyl a
velké zjednodušování. Právě tam, kde je vnější kázeň vynikající, jako na vojně
nebo ve výchovném ústavu, dosahuje šikana nejdokonalejší podoby."
HLUBŠÍ SOUVISLOSTI ŠIKANOVÁNÍ
Chceme-li hlouběji porozumět šikaně, musíme podniknout nelehkou cestu do
„temných“ zákoutí lidské duše. Poznat, čeho všeho jsme my lidé schopni. Jen díky
tomuto poznání máme šanci bránit sebe i druhé před destrukcí a agresivitou,
která je v každém z nás.
„Setkáme-li se s krutostí nebo se šikanou, míváme většinou snahu
vysvětlovat si to tím, že to mohl udělat jen nenormální, nemocný člověk -
psychopat,“ říká etoped Michal Kolář. „Samozřejmě, že takoví lidé to také mohou
být, ale ve většině případů šikany, se kterými jsem se setkal, nešlo o
psychopaty, ale o normální holky a kluky, kteří byli ‚pouze‘ krajně soběstřední
a sobečtí. Agrese a krutost, která je v nějaké míře v každém
z nás, proto u nich neměla větší zábrany k "bujení" a byla plně
k dispozici jejich "kojeneckému" charakteru. Nejde tedy o problém
psychopatologie, ale o problém duchovního rozměru člověka a jeho morálky.
Duchovním rozměrem mám na mysli, ve shodě s Franklovou logoterapií, možnost
člověka svobodně volit svůj cíl, smysl a své životní hodnoty. Zjednodušeně
řečeno, ten, kdo je na počátku duchovního rozvoje, žije sám pro sebe. Naproti
tomu ten, kdo již duchovně pokročil, překračuje hranice vlastního zájmu a
soucitně vnímá bolest a potřeby druhých lidí. Umí se do nich vžít.“
Podle dr. Koláře samotná porucha duchovního a morálního vývoje nevede
automaticky k týrání druhých. Nicméně je zřejmé, že lidé, kteří
nepřekročili práh krajní závislosti na sobě, nemají probuzenou moc ducha
vzdorovat zlu, a jsou proto vydáni na pospas svým zoufalým obranám proti
strachu, mezi které patří i šikanování. Z tohoto důvodu jsou ohrožení víc
než ti druzí. Aby se však šikanování jako konkrétní forma antisociálního chování
projevilo, je zapotřebí „souhry“ řady příčin a podmínek daných dědičností,
vybaveností mozku a výchovným prostředím.
S ohledem na složitosti problému a na orientační zaměření našeho cyklu o
šikaně se zde pouze dotkneme některých jednotlivých vlivů, které mohou způsobit
„zkrat“ v normálním chování žáků a vyvolat řetězovou reakci ústící
v šikanování.
Oslavované modly nedávají šanci lidství
Současná doba příliš nepodporuje to „lepší v nás“. Dennodenně jsme
zahrnováni „návody“ na rychlou, snadnou a bezbolestnou cestu ke štěstí, jejímiž
hlavními atributy jsou úspěch, moc a peníze. Téhle cestě je pak podřízeno vše -
životní styl, mezilidské vztahy, dokonce i hodnota lidského života.
„Do vztahů mezi lidmi pronikla jakási svobodně tržní válka, ve které jde o
to, urvat si, co se dá. Láska, soucit, to je spíš něco okrajového,“
charakterizuje tento stav dr. Kolář. „ Pro lidi, kteří jsou zaměřeni pouze na
sebe, je běžné, že silnější využívá slabšího, dokonce ani šikanu nepovažují za
něco špatného. Podle nich si oběť většinou může za svou situaci sama - není dost
sebejistá, agresivní a bezohledná.“
Společenské klima není pro ochranu slabých a napadených zvlášť příznivé (i
když i tady se v poslední době objevují pozitivní signály). Stinné stránky
lidské povahy bezesporu podporuje i násilí v médiích, které potlačuje
v člověku to dobré. Chybí soucit s utrpením a bolestí druhých, chybí
pocit viny. Zdá se, že ani svědomí neexistuje.
Škola je zrcadlem společnosti
Vliv společenského klimatu se samozřejmě projevuje i ve škole. Do vztahů mezi
dětmi se promítají všechna negativa dnešní doby. Musíme však přijmout pravý stav
věcí. Škola nemůže odstranit destruktivní vlivy zvenčí, může k nim pouze
přihlížet při hledání účinné ochrany dětí před šikanou.
„Většina šikanujících dětí se rekrutuje z rodin, v nichž existuje
morální vakuum,“ říká Michal Kolář. „Mladí agresoři jsou zpravidla psychicky i
fyzicky zdatní, umějí skrývat svůj strach a zneužívat strach u druhých. Mnozí se
považují za střed dění. Úcta k lidem je jim cizí a porozumět utrpení a
bolesti bližního je nad jejich možnosti. Pro všechny je pak společná morální a
duchovní zakrnělost, jakási morální slepota,“ vysvětluje etoped. „Hnací pružinou
jejich konání jsou dva ústřední motivy - krutost a touha po moci.“
Co vede děti k tomu, aby ubližovaly?
Motivů šikanování je však celá řada. Patří k nim například touha upoutat
pozornost. („Agresor je jako herec na divadle a touží být středem zájmu publika,
dělá všechno pro to, aby získal obdiv a přízeň spolužáků. Pořádá proto ve třídě
představení.“) Jiným motivem je zabíjení nudy. („Tyhle děti prožívají prázdnotu,
potřebují něco silného, mít pocit, že opravdu žijí. Šikana jim přináší
vzrušení.“) Někteří násilníci jsou ve škole neúspěšní a šikanováním dokazují, že
jsou schopni vykonat „něco velkého“, že nejsou balonem, do kterého se kope, že
oni tomu dávají směr. K ubližování druhým může vést i jakási zvídavost.
Michal Kolář ji nazývá motivem „Mengeleho“. Princip spočívá v tom,
vyzkoušet, kolik toho druhý vydrží, rozebrat ho jako hračku. Impulsem
k šikaně může být i žárlivost na přízeň učitelů, kterou třeba věnují jinému
dítěti. V neposlední řadě se agresorem stává žák, který byl objektem
šikanování. Aby předešel svému týrání, začne pro jistotu v nové škole
šikanovat sám.
Odpovědnost i výzva
Společným jmenovatelem iniciátorů šikany je, jak již bylo zmíněno, duchovní a
mravní nezralost. Problém je však v tom, že i děti, které se morálně
vyvíjejí dobře, se ve školním období života dostanou do stadia, kdy jsou pro ně
důležité vztahy ve skupině. Těm podřizují své konání. Je-li skupina těžce
„nemocná“, jak to bývá u pokročilých stadií šikanování, jsou také ohroženy.
„Dítě má malou schopnost odolat těmto tlakům,“ upozorňuje odborník, „proto je
tak důležitá výchovná stránka školy a osobnost učitele. Právě pedagog je
klíčovou postavou, která může sehrát velmi významnou roli při utváření kolektivu
třídy, může posilovat jeho imunitu vůči šikaně, podílet se na vytváření zdravých
vztahů a snažit se je udržet.“
Má-li učitel problémy sám se sebou, je-li egocentrický s touhou manipulovat,
staví-li své zájmy nad potřeby dětí, pak si těžko všimne, že je někdo
šikanovaný, natož, aby mu byl schopen pomoci. Nejde o to, aby byl učitel
„nadčlověk“, ale v každém případě by měl být morálně na výši.
„Šikaně nahrává i tradiční pedagogický styl, klasické
hierarchicko-autoritativní vedení třídy. Při frontálním způsobu vyučování kantor
sice udrží vnější kázeň, ale není schopen rozpoznat, co se ve skupině děje,
natož, aby to ovlivnil,“ připomíná Michal Kolář. „Škola nemůže výrazněji
zasahovat do dějů ve společnosti, ale může ovlivňovat alespoň své mikroklima,
vztahy v něm a pokusit se negativní vlivy mírnit. Přispívat
k duchovnímu a morálnímu růstu dětí tím, že v nich bude podporovat to
dobré a zároveň posilovat schopnost vzdorovat zlému. To je pro učitele nejen
velká odpovědnost, ale i velká výzva.“
autor: Zuzana Fojtíková časopis Rodina a škola
V článku byly použity citace z knih:
Michal Kolář: Skrytý svět šikanování ve školách. Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Portál 1997
Michal Kolář: Skrytý svět šikanování ve školách, Portál 1997, 2000
|