ŠIKANA
JAK SE BRÁNIT ŠIKANĚ I.
Učitel vešel do třídy a uviděl Honzu, jak stojí před tabulí, má
roztrhanou košili a brečí. Na otázku, co se stalo, chlapec neodpovídal, jen se
nejistě díval po třídě. "To byla legrace," "Honza to bere moc vážně," "Vždyť se
nic nestalo," ozvaly se hlasy ze zadních lavic. Honza rozpačitě přikývl. Učiteli
se viditelně ulevilo. Vyšetřování mohlo skončit.
Převážná část našich pedagogů je tváří v tvář šikaně bezradná.
Jak už jsme zmínili v předchozím čísle Rodiny a školy, většině z nich chybí
teoretické i praktické vybavení, a i když mají snahu věci řešit, velmi často se
dopouštějí řady nenapravitelných omylů. Naším cyklem o šikaně, kterým nás
provází etoped a "specialista na šikanu" dr. Michal Kolář, bychom rádi přispěli
k větší informovanosti učitelů i rodičů a také k vědomí, že za určitých podmínek
je možné se šikaně ubránit.
Východiska první pomoci
Každá účinná obrana musí vycházet ze znalosti protivníka, platí
to jak pro odhalování zločinu, léčení nemoci, tak i pro šikanu. "Pedagog, který
chce pomoci a neublížit musí znát dvě podstatné věci. Potřebuje porozumět
šikanování ze tří praktických pohledů a rovněž potřebuje vědět, jak funguje
zakrývající a protiúzdravný systém, tzv. komplot velké šestky," vysvětluje
Michal Kolář. "To jsou dvě nezbytná východiska pro účinnou metodiku první
pomoci. Ten, kdo tyto věci nezná, a tudíž je nerespektuje, pracuje rizikově a v
zásadě vždy chybně."
Tři praktické pohledy
Etoped dr. Kolář popisuje šikanování ze tří praktických
pohledů, které považuje za důležité: pohled z vnějšku - ten chápe šikanování
jako nemocné chování, a dva pohledy zevnitř, rozumějící šikanování jako
závislosti a jako těžké poruše vztahů ve skupině. Při řešení konkrétního případu
se žádný z nich nesmí opomenout.
1. Šikanování jako nemocné chování
"Pohled na šikanování jako na nemocné chování či patologické
chování se zaměřuje na jeho nejnápadnější projevy, které porušují školní, nebo
dokonce trestné právní normy. Tento pohled je nejběžnější a většinou také
jediný. Pro první orientační posouzení je však nezbytný a nezastupitelný, v
tomto smyslu definujeme šikanování následovně: Jeden nebo více žáků úmyslně,
většinou opakovaně týrá a zotročuje spolužáka či spolužáky a používá k tomu
agresi a manipulaci," uzavírá definicí odborník.
Brutální projevy šikanování se však odehrávají uvnitř skupiny,
"za zavřenými dveřmi", proto je důležité, aby si učitelé všímali i "jemnějších"
projevů násilí a manipulace. Ty většinou provázejí tzv. počáteční stadium
šikany. (Její velmi přesný obraz poskytuje autentická výpověď oběti - viz
text na konci článku.) Tím je někdy možné zabránit takovým projevům agrese a
manipulace, které vycházejí najevo až při šetření pokročilých či "provalených"
šikan a připomínají víc atmosféru thrillerů a hororů než prostředí některé z
našich škol.
"Repertoár" agresorů bývá neuvěřitelně pestrý - od slovní
agrese, vyhrožování, krádeže a ničení věcí, násilných a manipulačních příkazů
(jakým je například nošení ponižující cedule, nebo dokonce pití moče či onanie
před ostatními) až po brutální fyzickou agresi. V knize Skrytý svět šikanování
ve školách uvádí Michal Kolář desítky projevů šikany, které vyšly najevo během
vyšetřování na některých našich učilištích:
Agresoři drží oběť na zádech, odhalí jí břicho a házejí
kovovou mincí na pupek (tzv. pupendo), případně otevřenou dlaní nebo hranou
ruky bouchají oběť do břicha (tzv. pigbelky).
Hromadné kopání do oběti ("Pojďte si kopnout, je to
zadarmo!").
Bodání nožem do hýždě, říznutí nožem do nohy, naříznutí ušního boltec žiletkou.
Oběť je mučena a "vynervována" až k sebevražednému či
sebepoškozujícímu úniku. (Např. skoku z okna v 1. poschodí, což má za následek
zlomenou nohu a potlučení.)
Vážně míněné pokusy o vyhození z okna, shození z mostua pod.
Agresoři oběti svážou ruce, na hlavu jí navléknou igelitový
pytlík a pozorují, jak se zmítá.
Škrcení kabelem, provazem, šálou, páskem (do ztráty vědomí a
strangulační rýhy na krku nebo "jen" do "zmodrání" obličeje a dušení).
"Vnější pohled slouží také k posouzení toho, zda jsou přítomny
významné projevy násilí a znaky šikany, a to záměrnost, opakovanost, nepoměr sil
a samoúčelnost agrese," upozorňuje odborník.
2. Šikanování jako závislost
Před časem proběhl ve sdělovacích prostředcích příběh Mirka,
kterého spolužáci nutili, aby ostatním klukům kradl občanky a peníze. Na jejich
pokyn dokonce polil na učňáku podlahu benzínem a zapálil ji. Dělal všechno, co
mu poručili. Nakonec se zhroutil a skončil na psychiatrii.
"Mezi obětí a agresorem existuje nesvobodný vztah, jakýsi
scénář skryté spolupráce. Oběť se chová bizarně, jakoby vstřícně, kamarádsky,
někdy běhá za svými trýzniteli jako poslušný pejsek. Je to věc, která řadu lidí
- i specialistů - mate," vysvětluje Michal Kolář. "Existuje mylný názor, že když
má člověk svobodnou vůli, že ho nikdo nemůže přinutit k tomu, aby udělal něco
proti svému přesvědčení. Znám řadu případů, kdy člověka zlomí a dělají si s ním,
co chtějí."
Na počátku závislosti je vlastně běžné hraní se strachem
(existuje i mezi dospělými). Spočívá v nejrůznějších "žertících" a jde o to,
nachytat nebo dokázat tomu druhému, že má větší strach než já a svůj strach
dokonale skrýt. Ze začátku to je legrace, která se najednou přesmykne do
závislosti, jakou známe z drog. Agresor prožívá při trápení oběti příjemné
pocity slasti, které chce opakovat a zvyšovat. Oběť se zpočátku "hře" podvolí,
vyhledává ji, důvodem může být i obdiv k autoritám nebo jisté "dispozice" z
rodiny. Ale pak se začne trápení zvyšovat a její křehké obrany proti bolesti, ať
fyzické či psychické se prolomí.
V oběti se nastartují sebezničující tendence - pocity viny,
chronické deprese. Projev závislosti může jít tak daleko, že oběť s agresorem
ztotožní a považuje jej za kamaráda, obdivuje ho a dělá vše, co jí přikáže.
"Pedagogové se někdy nechají zmást a domnívají se, že si oběť
za všechno může sama. Provokoval, tak si to zaslouží! To je omyl, protože
se tu nejedná v pravém slova smyslu o provokaci. Navíc východisko v této
nepřehledné situaci je jasné: nikdo nemá právo fyzicky ani psychicky týrat
druhého člověka!" zdůrazňuje etoped.
Porozumět šikanování jako závislosti je důležité pro vedení a
interpretaci výsledků vyšetřování. Vyplývá z toho mimo jiné kategorický
požadavek, že nikdy se nesmí konfrontovat oběť s agresorem! Podstatné je vědět o
skrytém scénáři zvláštní spolupráce mezi agresorem a zlomenou obětí a nenechat
se zmást sebezničujícím a bizarním chováním oběti. Například chlapec v
následujícím případu přišel po "popravě" poslušně druhý den do školy. Zhroutil
se až následující den, to však již definitivně. Nicméně obhájci agresorů to
zneužili a tvrdili, že to ukazuje na jeho lhaní a simulaci.
3. Šikanování jako onemocnění celé skupiny
Výchovná komise složená ze zástupců jedné střední školy řešila
obtížný úkol. Měla rozhodnout o spravedlivých a účinných opatřeních v případě
šikany, kde oběť pouze shodou šťastných okolností přežila svou popravu. Byl jí
chlapec, kterého spolužáci pověsili na lustr na dlouhé šále upravené do smyčky.
Tato "poprava komunisty" byla vykonána do krátké ztráty vědomí a naznačení
strangulační rýhy. Vůdcové nechali manipulativně ostatní o "popravě" hlasovat.
Rozsudek byl bouřlivě přijat většinou. Exekuce začala potupnou cedulí s nápisem
"Komunistovi smrt", kterou vykonavatelé rozsudku připevnili odsouzenci na záda.
Všichni přihlížející sborově řvali a skandovali "Komunistovi smrt" a další
bojová hesla. Potom chlapce vytáhli tak, že musel stát na špičkách, začal
ztrácet dech a obličej mu brunátněl. To nestačilo, "kati" ho ještě povytáhli, až
přestal vnímat a ztratil vědomí. "Zábava" byla přerušena, někdo mu sundal smyčku
z krku. Chlapec se během krátké doby probral.
"Šikanování není nikdy pouze záležitostí jednotlivce nebo jen
agresora a oběti. Neděje se ve vzduchoprázdnu, ale v kontextu vztahů nějaké
konkrétní skupiny. Je důsledkem těžké poruchy vztahů ve skupině. Ve zdravém
společenství s fungující imunitou dochází podstatně méně k nákaze a hlavně, když
už k ní dojde, lze ji rychle rozpoznat a účinně léčit," vysvětluje odborník.
Podle dr. Koláře má onemocnění skupiny svůj vnitřní vývoj,
který prochází pěti stadii. Od počátečního až po rozvinuté. Pět stadií
onemocnění
a) Ostrakismus
V každé skupině se najdou lidé, kteří jsou nejméně uznávaní,
nejméně oblíbení a právem se cítí nemilováni. Děje-li se tak ve školní třídě,
jde většinou o mírné, převážně psychické formy násilí zaměřené na "neoblíbence".
Ostatní takového žáka více či méně odmítají, nebaví se s ním, pomlouvají ho,
intrikují proti němu, dělají na jeho účet "drobné" legrácky apod.
b) Fyzická agrese a přitvrzování manipulace
V náročných situacích, kdy ve skupině stoupá napětí, začnou
ostrakizovaní žáci instinktivně sloužit jako jeho ventil. Může to být před
písemkou, po konfliktu s učitelem, ale také paradoxně v situacích, kdy o nic
nejde - na horách, na brigádách. Pro zvládnutí nejistoty nebo "přežití" šedivého
programu nutkavě vymýšlejí a většinou rychle přitvrzují "zábavu" na úkor
nejzranitelnějšího spolužáka.
"Dochází k mechanismu tzv. scapegoatingu, upevňování
soudržnosti skupiny na účet obětí. Zážitek agresorů při týrání slabých a
ustrašených spolužáků může vyvolat u disponovaných jedinců prolomení zábran a
oni začnou agresivní chování opakovat," říká etoped.
c) Vytvoření jádra
Toto stadium považuje Michal Kolář za klíčový moment, kdy se
rozhoduje, zda se počáteční stadium šikany přehoupne do stadia pokročilého.
"Jestliže se přitvrzeným manipulacím a mnohdy i počáteční fyzické agresi
jednotlivců nepostaví pevná hráz, potom se často utvoří úderné jádro,
skupinka agresorů, která systematicky, nikoliv náhodně, začne šikanovat
nejvhodnější oběti."
d) Většina přijímá normy
V tomto stadiu pokročilé šikany jsou normy agresorů přijaty
většinou a následkem toho dojde ve skupině k šokující proměně. "Je to něco
podobného, jako když virus přemůže buňku a plně ji ovládne," vysvětluje etoped.
"Buňka zůstává navenek zachována, avšak místo aby fungováním organismus
podporovala, zevnitř ho rozkládá. U členů "virem" přemožené skupiny dochází k
vytvoření jakési alternativní identity, která je zcela poplatná normám
vůdců."
e) Totalita neboli dokonalá šikana
Žáci jsou rozděleni na "otrokáře" a "otroky", kdy agresoři sebe
sama označují za nadlidi, krále atd. a své oběti za podlidi, poddané atd.
Otrokáři využívají na otrocích všechno, co je využitelné, od peněz po školní
znalosti. Největším důkazem moci nad těmito otroky je to, že jim otrokáři mohou
způsobit bolest, znásilňovat je všemi způsoby, a oni nejsou schopni se bránit.
Čas pracuje převážně pro nárůst a zdokonalování násilí. V malé skupině zcela
vítězí zlo, nápadně podobné fašismu.
"Pro ty, kdo chtějí se šikanováním bojovat, mají stadia
vnitřního vývoje mimořádnou důležitost. Je nutné vědět, že existuje zásadní
rozdíl ve vyšetřování a v první pomoci u stadia počátečního (1. - 3.) a u
pokročilého (4. a 5.). Podstatný je také fakt, že celková léčba skupiny, která
je k zastavení epidemie klíčová, musí přísně rozlišovat jednotlivá stadia
onemocnění," shrnuje Michal Kolář.
Zpověď oběti počátečního stadia šikanování (doslovný přepis)
nadávaj mi
dělaj mi naschvály
- >maj na mě poznámky, když přídu po nemoci
rejpaj do mě
když se učitel rozhoduje, koho vyzkoušet, dycky mu poraděj mě
když nejsem ve škole, říkaj učitelům, co není pravda
když něco provedou, snažej se to svalit na mě
když učitel se zeptá, jestli někdo má tahák, hned se všichni ozvou, že ho mám já
vo hodině, když je písemka, tak z ničeho nic se ozve, abych neopisoval
zničeho nic na mně přistane houba a pak, když je obtisk na zdi, tak to hoděj na mě
všichni maj strašnou radost, když dostanu špatnou známku
když sem služba, tak všichni schválně udělaj ve třídě nepořádek
nepustí mě mezi sebe, když si povídají
když si řeknu o sešit, tak řeknou, že ho nemaj dopsanej a pak ho pučej někomu jinýmu
ve frontě na oběd mě předbíhají
když čteme o nějakém blbci, hned říkaj, že je to o mně
když je ve třídě smrad, hned řeknou, že jsem si prd
povyšujou se nade mnou
nic mi nepučej
když něco udělám, hned to všem řeknou
plivou mi na židli a na všechny ostatní, abych si nemohl najít jinou
na výtvarce si ode mě vezmou štětec a nic mi neřeknou a maj z toho strašnou srandu, když ho hledám
když o matyce někdo počítá na tabuli, tak mu řeknou výsledky, ale mně ne, když už mi poraděj, tak špatně
někdy mi tašku zamknou do skříně a říkaj, že od ní nemají klíč
když se učitel zeptá, kdo chybí, tak místo mého jména řeknou nadávku
JAK SE BRÁNIT ŠIKANĚ II.
Kdo se rozhodl pustit do nelehkého boje s šikanou, musí počítat
s tím, že ho čeká řada překážek a pastí. Pokud jim podlehne, nemá šanci
zvítězit. A nejenom to. Nevědomost, neodbornost a diletantství jsou v tomto
případě stejně nebezpečné jako šikana sama. Oběti nepomohou, a někdy dokonce
riskují i její život. "Virus" může bez omezení bujet dál a škodit s ještě větší
intenzitou a razancí. A až si to připouštíme či nikoliv, v jeho ohrožení se
ocitáme všichni, celá společnost.
Komplot velké šestky
Na jednom učilišti si tři mladíci hlásící se k hnutí skinheads
vybrali k šikanování romského spolužáka. Zpočátku ho bránil jeho kamarád, který
se několik let věnoval řeckořímskému zápasu. Naneštěstí však dlouhodobě
onemocněl a pro osamoceného romského chlapce nastaly zlé časy. Trojice vůdců,
podporována značnou částí třídy, na něj pořádala hony, bila ho, vyhrožovala mu,
že ho zabije. Jednou na něj čekali před školou ozbrojeni obuškem s ocelovou
výstuží, železnou tyčí a noži. Chlapec zůstal do pozdního večera v budově školy,
aby se zachránil. Od té doby prožíval záchvaty panického strachu ze zabití a
hrůzu z mučení. Trpěl bolestmi hlavy a nespavostí. Doma ale po celou dobu nic
neřekl.
Do této situace se vrátil spolužák
- zápasník. Znovu se pokusil stát se ochráncem, ale poznal, že beze zbraně to už
nepůjde. Nosil s sebou nůž. Když pochopil, že útočníky nezastraší a ke rvačce na
nože by skutečně mohlo dojít, sebral všechnu odvahu a šikanování prozradil i za
cenu, že ho celá třída, věrná skupinové pseudomorálce, zavrhne.
Při vyšetřování agresoři tvrdili, že zápasník je postrachem
třídy, že je surově bije. Jeden z nich srdceryvně plakal, zbývající dva upřímně
vyprávěli, jak byli týráni. Několik falešných svědků jim to dosvědčilo. A když
přišla řeč na to, že zápasník měl u sebe nůž, což on nezapíral, začaly se matky
agresorů dožadovat tvrdého potrestání: okamžitého vyloučení oběti a jejího
ochránce ze školy. Argumenty a emoční projevy agresorů působily velmi
přesvědčivě. Kdo nevěděl, jak to ve skutečnosti bylo, kdo neměl k dispozici
speciální diagnostiku, nechal se od počátku velmi snadno zmást.
Zdánlivě nelogicky jednal i chlapcův otec. Když se dozvěděl o
šikanování, kterému byl jeho syn vystaven, úplně ho to ochromilo, propadl
zoufalství a strachu o chlapcův život. Chtěl, aby syn byl tajně převeden na
jinou školu a prosil, aby agresoři zůstali nepotrestaní.
Mechanismy, které brání vyšetřování šikany a uzdravení skupiny
se v mnoha případech vymykají běžnému selskému rozumu. Čím je šikana
pokročilejší, tím je dokonalejší zakrývající a protiúzdravný systém. Etoped
Michal Kolář tento systém nazývá "komplotem velké šestky", podle základního
počtu aktérů. Ve své konečné podobě se projevuje tím, že
oběž nedokáže podrobně vypovídat o tom, čemu byla vystavena,
agresoři úporně, přesvědčivě a organizovaně lžou,
většina ostatních spolužáků také lže nebo nechce vypovídat; objevují se falešní svědkové,
rodiče agresorů jsou přesvědčeni, že jejich děti byly nespravedlivě nařčeny, někdy se snaží dokonce vyvolat dojem, že agresorem je oběť,
rodiče oběti mají většinou strach o osud svého dítěte a bojí se dalšího vyšetřování,
při pokročilé šikaně brání nevědomě vyšetřování i pedagog.
Totální bezmocnost
V rámci kurzů první pomoci, které dr. Kolář připravuje pro
učitele, vychovatele a další odborníky jsou nacvičovány různé modelové situace.
Patří k nim třídní lynčování. Tento experimentální výcvik mnohdy otřese i
silnými jedinci. Při jednom z nich přiznal tělocvikář, vybraný do role oběti, že
prožil takový strach a pocit totální bezmoci, že se to dá jen těžko popsat
slovy. Zaskočeni svými reakcemi byli i "agresoři". Jeden z nich byl šokována
zjištěním, že se dostal do tranzu, ve kterém prožil silnou nenávist vůči oběti.
Michal Kolář soudí, že právě díky těmto modelovým situacím si mohou učitelé
vyzkoušet, co všechno šikana obnáší. Po takovémhle prožitku jsou schopni
pochopit oběž a někteří z nich najednou vidí i svou pedagogickou práci úplně
jinak.
"I když by šikanovaný často chtěl spolupracovat, nejde to. Jsou
věci, které mu v tom brání. Nedokáže vypovídat, protože by ztratil poslední
zbytky sebeúcty, hrozí mu rozpad osobnosti. Prožívá pocity srovnatelné s oběžmi
znásilnění. Každé další vyšetřování se pro něj může stát druhotnou
traumatizací," upozorňuje etoped.
Je-li šikana v počátečním stadiu, někdy se oběž rozhodne jít
sama za pedagogem a snaží se mu to říct. Učitel ji většinou vyslechne, ale poté
si zavolá agresora a pokouší se výpovědi konfrontovat. To je však velká chyba.
Na rozdíl od nejisté, nepřesvědčivě mluvící oběti je agresor většinou suverénní
a všechno popře. Vyšetřování jde do ztracena. Šikana pokračuje dál a oběž už
mlčí.
"V pokročilé šikaně oběž sama pomoc nehledá. Když se to
provalí, původce svého trápení kryje a například předstírá, že byla napadena
někým neznámým," vysvětluje dr. Kolář. "Bývá také běžné, že nechce vypovídat,
protože to považuje za "bonzování". Už jen pouhá takováto °špatná° myšlenka v ní
vyvolává výčitky a pocity viny vůči trýzniteli. Je pod vlivem tzv. skupinového
pseudosvědomí, které přijalo normy agresorů, kdy lidská schopnost rozlišovat
dobré a zlé je vyřazena z provozu. Dalším komplikujícím mechanismem je stav, ve
kterém oběž popírá, že jde o šikanování, zlobí se, že by se mělo něco napravovat
a někdo měl být trestán. Stává se také, že své hrůzné zážitky vytěsní z vědomí
natolik, že si je nedokáže vybavit. V neposlední řadě bývá důvodem k mlčení
strach z pomsty, nebo dokonce strach o život."
"Mafiáni" ve školních lavicích
Je těžké uvěřit, že "ty děti, které přece tak dobře znám", jsou
rafinované, lžou, nebo dokonce vystupují jako falešní svědci. "Je to vůbec
možné?" ptají se učitelé, rodiče a lidé kolem. Je to možné.
"Šikana je vlastně předstupeň organizovaného zločinu,"
upozorňuje odborník. "Spolupráce skupiny je až neuvěřitelně propracovaná, zvlášž
v uzavřených institucích, jakými jsou například výchovné ústavy, učňovské
internáty. Někdy mohou rafinovaností překvapit i žáci základní školy."
Agresoři dovedou velmi úporně a důmyslně lhát. Jsou to vůdcové,
kteří umějí přizpůsobit fakta svým potřebám a vnutit je ostatním. Mají úžasnou
moc, velký vliv a řadu obdivovatelů. "V poslední době jsem se vícekrát setkal se
šikanou ve sportovních třídách, zejména mezi hokejisty. Jsou to moderní
gladiátoři," říká dr. Kolář. "V jedné škole byli v běžné třídě tři hokejisté a
platili za absolutní hvězdy. Většina spolužáků chodila na jejich zápasy.
Používali velmi kruté metody šikany, a když se to provalilo, tatínek jednoho z
nich prohlásil: "Já vám můžu přivést polovinu třídy a ti vám dosvědčí, že syn
nikoho netýral." A oni by určitě přišli. Svědkové často vidí skutečnost očima
agresorů, chtějí jim vyhovět. Jsou přesvědčeni, že oběž °provokovala°, přejímají
skupinové pohledy a ztrácejí svoji vlastní individualitu. Působí tu určitá
konformita, tlak skupiny, i to, že jsou na straně moci. Proto svědčí falešně a
dělají všechno, aby vyšetření zmátli."
To nemůže být pravda!
Mezi rodiči agresorů převažuje skupina těch, kteří neunesou
pravdu. Nedokáží přijmout skutečnost, že by jejich dítě mohlo být kruté, že by
mohlo týrat slabší. Někdy dokonce zjevně nebo skrytě se svým potomkem souhlasí:
"Když se někdo neumí bránit, tak si to zaslouží. I v přírodě přežívají silnější
mláďata." (Taková odpověď by nepotěšila ani Darwina.)
"Nezřídka dochází k paradoxním reakcím, kdy matky agresorů
pláčí a mají strach o život potomka. Ušlo jim, že právě on to byl, kdo ohrožoval
život oběti. Argumentují i tím, že jejich dítě se muselo nějak bránit. To je
stejná situace, jako když agresor zaútočí, kope oběž a přitom prohlašuje: proč
mě kopeš? To vás šokuje dvojím způsobem - zraní vás a ještě absurdně překrucuje pravdu," soudí odborník. Z častých zkušeností dr. Koláře také vyplývá, že mnoho rodičů
agresorů požaduje, aby se oběž dostavila a "řekla jim to do očí". Když to učitel
připustí a pozve všechny najednou, skončí to zpravidla fiaskem.
Mnozí z těchto rodičů se také dovolávají "spravedlnosti" na
nejvyšších místech. Zejména, když jsou vlivní, získávají často opravdu spojence.
Tím se situace školy a cesta k nápravě značně komplikuje. A tak dochází k tomu,
že skutečná spravedlnost dostane na frak a do budoucna je "zaděláno" na
problémy, které mohou být mnohonásobně závažnější - pro oběž, pro agresora, ale
i pro "přihlížející".
"Nápravě šikany brání i rodiče obětí. Poměrně často to bývají
lidé úzkostní, ustrašení, mající obavy z řešení. Požadují, aby se nic nedělalo.
Mají pocit, že se s tím ani nic dělat nedá. Někdy přesouvají odpovědnost na dítě
a chtějí, aby si to vyřídilo samo. Dokonce se na něj i zlobí," prozrazuje
etoped.
V pokročilém stadiu šikany může bránit vyšetřování i pedagog. A
to tím, že na takovou situaci není připravený anebo je nevědomky vtažený do hry.
Stává se to, když je agresorem "šikovný" žák, oblíbenec, hvězda třídy. Učitel má
pocit, že jde o nedorozumění, že všechno bylo jinak a chce agresora chránit.
"Šikaně nahrává i výuka, ve které převládá frontální vyučování.
Aby pedagog udržel ve třídě kázeň, je pro něj výhodné, když se spojí s většinou,
která třídu ovládá. Té vychází vstříc, domlouvá se s ní. Když se dělají nějaké
srandičky, připojí se. Někdy, a není to zdaleka výjimečné, vyprovokuje
šikanování sám, když třeba o žákovi prohlásí, že kazí průměr a až mu ostatní
dají zabrat. Většinou stačí málo."
Pobouření "spravedlivých"
Stává se, že mechanismus, který
brání vyšetření šikany přesáhne i hranice školy. "Není výjimkou, že se potlačení
pravdy a svalení viny na oběž zúčastní všechny autority, které by měly
ochraňovat spravedlnost ve škole - ředitel školského úřadu, školní inspektor,
ministerský úředník, policista, psychiatr, novinář a další," varuje odborník.
"Hlavním důvodem jejich selhání je neznalost mimikrů šikanování, včetně
komplotu velké šestky°. Důležitou roli zde jistě mohou hrát kromě jiného i
byrokratický postoj a bagatelizace."
Částečně to ilustruje případ tzv. žlutické šikany, ve které
všechny autority, od vychovatelky výchovného ústavu až po náměstka ministra,
držely basu. V něm se projevila obecná nechuž odhalovat pravdu a tendence
udržovat zavedený pořádek. Což dokresluje věta ministerského úředníka pronesená
na adresu šikanovaných chlapců (poté, co z ústavu utekli a v zoufalství se
pokusili o sebevraždu): "mohli si podat oficiální stížnost".
"Na druhé straně hraje důležitou roli v ochraně agresorů osobní
zájem mocných lidí o jejich osudy. Zažil jsem mezi nimi například místostarostu
a hokejového trenéra v jedné osobě, který chránil své hráče nebo mecenáše školy,
který byl příbuzným agresora," shrnuje své zkušenosti dr. Kolář. "Nezřídka jde o
jakousi vzájemnou sympatii °silných° proti °slabým°. V praxi se setkávám s tím,
že členům výchovné komise chování agresora imponuje. Ani to příliš neskrývají.
Říkají například - Ten nekňuba si to zaslouží. - Je dobře, když srab dostane
zabrat. Lze říci, že "slabý" žák nevyhovuje sociální normě silných."
Michal Kolář soudí, že tato motivace ochránců agresorů je
velice obtížně postižitelná a dokazatelná. Je však třeba o ní přemýšlet. O něčem
svědčí a něco o naší společnosti vypovídá.
Takto odpovídali učitelé na otázku: Jak byste postupovali,
kdybyste ve své škole nebo ve své třídě objevili šikanu?
Zavolám si oběž a agresora a zjistím, jak to je
Přesvědčím šikanovaného, aby šikanu oznámil
Udělám rozhovor se žákem a potom s celou skupinou
Podchytím silné, oni mi třídu táhnou, v případě problému bych to s nimi rozebral
Vyslechnu nezávisle obě strany, vzájemně je konfrontuji, zhodnotím a zjednám nápravu, trest
Vyšetřím do podrobností
Řešil bych to rozhovorem se skupinou, snažil bych se dopátrat pravdy volnou asociační metodou
Nejdříve rozhovor s rodiči a žákem, následně rozhovor s agresorem, nakonec s oběma společně, dát jim nůž na krk
Souhlasili byste s některými z nich? Pozor, podle slov odborníků jsou vesměs přehlídkou chyb a omylů.
autor: Zuzana Fojtíková časopis Rodina a škola
V článku byly použity citace z knih:
Michal Kolář: Skrytý svět šikanování ve školách. Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Portál 1997
Michal Kolář: Skrytý svět šikanování ve školách, Portál 1997, 2000
|