ŠIKANA
VÝBUCH BRUTÁLNÍ ŠIKANY
Po pololetí přišla do páté třídy nová spolužačka. Byla trochu zvláštní
a nápadně se bála. To byla voda na mlejn premianta třídy - Pavla. Byl
mimořádně sportovně nadaný a rád různými "žertíky" testoval kluky i
děvčata. Když viděl Janiny ustrašené reakce, začal ji trápit. Strašil ji, že ji
hrozně zbije, občas něco i naznačil a dívka se začala třást strachy. Když
prohlásil, že ji zabije, zhroutila se v pláči. Do hry se postupně zapojila téměř
celá třída. Při jedné takové Pavlově "hře" Jana spadla na zem. Několik dětí do
ní začalo kopat a křičet, že ji ukopou k smrti. Děvče se svíjelo strachy,
naříkalo a prosilo o milost. K trýznitelům se přidala i většina ostatních žáků (i ti nejmírnější a nejlepší!). Tančili kolem Jany a řvali: Zabijem tě,
zabijem tě.
Případy brutální šikany nejsou na našich školách tak řídkým jevem, jak by se
mohlo zdát. Nevyhýbají se žádnému typu školy, nejsou ani výsadou "pasťáků" nebo
"učňáků". Podle etopeda Michala Koláře je v poslední době poměrně dost případů,
kdy se žáci tak "rozpálí", že chtějí svého spolužáka zlikvidovat. "V rámci
skupinového mechanismu se dějí s člověkem strašné a neuvěřitelné proměny, díky
nim se z "normální" třídy stane vražedná bestie lačnící po krvi jednoho ze svých
členů," říká. Při provalení skupinového násilí se většinou projeví naprostá
bezmocnost školy, která je kromě jiného dána také mimořádnými nároky na
diagnostiku a léčbu téhle zvláštní podoby šikany, pracovně nazvané školní
lynčování (o nezaviněné nepřipravenosti učitelů jsme se v této souvislosti již
mnohokrát zmiňovali). Není možné na ploše jednoho článku postihnout všechna
úskalí školního lynčování a nabídnout proti němu recept ve formě "instruktážního
výcviku v kostce". Naším cílem je seznámit vás alespoň s nejnutnějšími kroky,
podle kterých je třeba postupovat při provalení brutální šikany. "Každá škola by
měla mít pro případ krajní situace, jakým výbuch šikany bezesporu je, připravený
tzv. poplachový plán," upozorňuje Michal Kolář. "V takové chvíli nelze čekat na
odborníka specialistu. Na škole musí být někdo, kdo ví, co dělat, kdo zná zásady
první pomoci. Nejspíš výchovný poradce nebo školní preventista - ten by měl být
spolu s ředitelem garantem poplachového plánu."
Nezoufat, ale jednat
První reakcí učitele, který se ocitá tváří v tvář brutálnímu násilí je šok.
(Tak reaguje ostatně většina lidí, kteří se dostanou do styku s nečekaným
násilím.) V někom to vyvolává bezmoc a paniku, jiný reaguje zcela překvapivě, až
bizarně. "Když jsem rekonstruoval některé případy, vyšlo najevo, že pedagog
třeba utekl ze třídy nebo dělal, že to nevidí, propadl bezmoci a choval se jako
malé dítěte, naprosto nevěděl, co má dělat. Někdo třeba nebyl schopný pohybu
nebo ztratil hlas. Častou reakcí bylo svalování viny na oběť - Zase jsi
provokoval! Člověk v šoku vesměs reaguje špatně," shrnuje své zkušenosti Michal Kolář.
Tzv. poplachový plán by měl sloužit k tomu, aby každý pedagog na škole
dopředu věděl, co má v takové vyhrocené situaci dělat. Škola by měla být schopná
zajistit nezbytný sled určitých protikrizových kroků. Podle Michala Koláře by
měl být postup při provalení brutální šikany následující.
1. Zvládnout šok a postarat se o oběť
Pedagog musí zvládnout svůj vlastní šok, zastavit násilí a postarat se o
oběť, poskytnout jí nejnutnější pomoc a ochranu. Žák, který se stal obětí, je
totiž v zoufalé situaci, bojí se o život, je třeba zraněný. Láska, soucit a
odvaha mohou být podle Michala Koláře tou nejdůležitější součástí pomoci (když
si člověk při nácviku vyzkouší roli oběti, lépe jí porozumí a je schopen
citlivěji pomoci) a jako příklad uvádí učitelku, která se slovy Co ti to
udělali? se vrhla neohroženě mezi agresory, vzala oběť do náručí. Násilí se
zastavilo. Oběť byla v bezpečí. Někdy je ale nebezpečné snažit se zastavit
agresi sám, mohla by se obrátit proti pedagogovi. Těžko se může pustit slabá
učitelka například mezi kluky - sportovce, kteří jsou plni nezvládnuté agrese.
Musí zavolat někoho, kdo by jí pomohl.
2. Přivolat pomoc
Učitel by měl zalarmovat všechny své kolegy, ale neměl by nechat třídu bez
dozoru. Vyslat pro ostatní učitele třeba žáka, který nebyl do šikanování
zapojený. Situace je natolik závažná, že je třeba přerušit vyučování. "I když
dítě není na první pohled zraněné, není možné říct, sedni si, Pepíčku, do
lavice, teď musíme dobrat látku," říká etoped, který má s podobnými reakcemi
škol už své zkušenosti.
3. Zabránit domluvě
Učitelé by měli zabránit tomu, aby se třída mezi sebou domluvila, zamezit
křivé skupinové výpovědi. Někdo by měl s žáky zůstat a hlídat je. Také je možné
rozdělit je do skupin. Ale i ty musejí zůstat pod dozorem.
4. Poskytnout oběti pomoc a bezpečí
Někdy dochází k tomu, že postižený žák je vážně zraněný, v tom případě je
třeba zavolat záchranku a informovat rodiče. Pokud zraněný není, i tak je třeba
ho chránit, pomáhat mu překonat prožité trauma, uklidnit ho a utěšit, snažit se
mu dodat pocit bezpečí.
5. Přivolat policii
Škola je povinna nahlásit celou věc policii, ale měla by jednat nezávisle na
ní. (Policie se může opozdit a přijet až některý další den.) To znamená, začít
rychle, ten samý den vlastní vyšetřování (v duchu zásad strategie a taktiky, o
kterých jsme se v našem cyklu již podrobně zmiňovali). Nejlépe je vyslechnout po
jednom všechny účastníky a jejich výpovědi pak dát postupně dohromady. Ideální
je, když policie při svém vyšetřování vychází z materiálů a zjištění školy. Není
to ale bohužel obvyklá praxe. Podle zkušeností dr. Koláře je vhodné obrátit se
přímo na kriminální policii, kde jsou zřízeny funkce specialistů pro mládež. Pro
výchovnou pomoc je však zásah policie málo významný, to už je úkolem
školy.
V článku byly použity citace z knih:
Michal Kolář: Skrytý svět šikanování ve školách. Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Portál 1997
Michal Kolář: Skrytý svět šikanování ve školách, Portál 1997, 2000
|